I USA er Amazon nu forbrugernes foretrukne forhandler, når de skal shoppe beautyprodukter, fremgår det af en opgørelse fra NielsenIQ Beauty.
Amazon har vækstet konstant i årevis, og deres andel af skønhedsmarkedet fortsætter med at stige. Det sker især på bekostning af direkte salg, drugstores og massemarkedet. Væksten sker inden for alle produktkategorier, og Amazons vækst er større end markedets vækst inden for ansigtspleje, badeprodukter, HBL (health, beauty & lifestyle), dufte, deodoranter og solbeskyttelse.

På det amerikanske marked oplever Amazon ekstra vækst i beauty kategorierne ‘ældre’, ‘høje indkomster’ og ‘husstande med forskelligheder’. De beauty-mærker, der vokser mest hos Amazon, er masse-/masstige-mærker, der appellerer til et bredt publikum. Amazon-kunder flytter typisk fra andre forhandlere på massemarkedet og specialbutikker.

Abonnementsordninger øger også Amazons Beauty-forretning og repræsenterer nu 12% af Amazons Beauty-ordrer. Og Amazon har også succes med sine Prime Day-begivenheder – i Prime Day-udsalget i oktober sidste år steg Total Beauty omsætningen med +20,6% i forhold til foregående års Prime Day. Hudpleje og dufte havde den største vækst ved Prime Day Beauty i oktober.
Kilde: NielsenIQ Beauty
***