2020 var året, hvor meget gik anderledes end planlagt – lanceringer blev udsat på grund af coronaen, som i sit kølvand har bragt ændrede indkøbs- og forbrugsmønstre, der vil præge tiden frem. Men hvor stor en rolle spiller parfume overhovedet, hvis vi bare skal holde os hjemme det meste af tiden?

Artikel fra Fagbladet Kosmetik (november 2021) – af Helle Forum
…fortsat fra del 5:6 den 8. januar 2021

Vi har talt med Gabriella Lindberg, Brand Manager Le Couvent (DK + SE) og Clean (SE), om coronaens påvirkning af parfumemarkedet. Hun fortæller:

”Der er en stor interesse for veganske skønhedsprodukter, ikke kun når det gælder duft. Forbrugerne er i dag meget mere bevidste om, hvordan de påvirker natur og miljø, og vi ser også, at detailhandelen fremhæver kategorier som fx VEGAN, ECO eller CONSCIOUS. Den veganske trend vokser i alle kategorier, det handler ikke kun om, hvad man spiser, men om alle produkter, man køber – hvordan de påvirker helheden.

Jeg tror også, at mange forbrugere er interesserede i at have forskellige dufte til forskellige sæsoner, men også til forskellige anledninger som hverdag, fest, arbejde, på date osv. Mange udbygger duftgarderoben, præcis som de gør med tøjgarderoben. Duft er blevet en måde at udtrykke sig på på en anden måde end tidligere. Hvem er jeg i dag? Hvilken følelse vil jeg udstråle i dag?

I forbindelse med dette tror jeg også, at der er en tendens til at købe mindre størrelser – hvis man har mange dufte at vælge mellem, behøver man ikke altid så store mængder. Det bliver selvfølgelig dyrere pr. milliliter, men er alligevel mere omkostningseffektivt for forbrugeren.

Der findes jo så utroligt mange dufte på markedet og frem for alt mange stærke varemærker, som skaber superfine dufte. Men samtidig er interessen for nichedufte også steget, mange forbrugere vil have noget lidt anderledes, vise deres personlighed gennem duften, og det gør man måske ikke altid ved at bruge de mest populære dufte på markedet.

Dufte inden for ”gourmet”-familien er noget, som har vakt stor interesse, dvs. dufte, der associerer til mad og drikke. De er ofte lidt sødere og mere cremede, og mange bruger dem i vinterhalvåret. I stedet for comfort food har man en comfort duft, som skaber en hyggelig følelse i de mørke måneder.

I Skandinavien har vi traditionelt set foretrukket lidt lettere og friskere dufte, men vi ser nu også en øget interesse for de lidt kraftigere, både inden for det blomster- og frugtagtige, men også lidt mere krydrede og kraftigere noter som fx oud eller patchouli,” slutter Gabriella Lindberg.

DUFTTRENDS:

Haver
Haven som metafor er ofte i anvendelse, når man præsenteres for materialet bag duften, når dens komposition skal beskrives. Således også i år, hvor vi har mange forskellige haver at gå tur i. Så er det bare at vælge, hvor man helst vil gå og med hvem!

Atelier Cologne Love Osmanthus
Carven Dans Ma Bulle de Fleurs
Dolce & Gabbana Dolce Shine
Jo Malone Cypress & Grapevine
Jo Malone Fig and Lotus Flower

Tuberose
Tuberose er en fornem duftingrediens og besidder virkelig, hvad man kan kalde en stærk personlighed. Dermed er det heller ikke nødvendigvis nogen nem ingrediens at arbejde med. Den kræver respekt. Dior dyrker den på næsten primadonna-niveau i sin nye J’Adore Infinissime. Huset har indgået aftaler med to blomsterproducenter i Grasse-området, hvor blomsten traditionelt var dyrket – men da det er en krævende sag, er den siden 1950’erne blevet tilsidesat til fordel for andre, nemmere. Indtil altså nu, hvor to ildsjæle har taget tuberosen til sig igen. Dior benytter endvidere den traditionsrige, men også krævende enfleurage-teknik til udvindelse af duften for at sikre et resultat så tæt på den naturlige duft som muligt. Men også andre end Dior giver noten en fremtrædende plads i deres kompositioner.

Dior J’Adore Infinissime
Histoires de Parfums 7753
Paco Rabanne 1 Million Parfum

Vilde blomster, oprindelig natur
”Tilbage til rødderne” – til dengang, hvor man hurtigt mødte en biodiversitetsvenlig, blomstrende, duftende eng, hvis man gik sig en tur på landet. Minder er oplagte at genskabe med dufte, og måske er det netop, hvad Aerin Lauder og Clean har haft i tankerne.

Aerin Wild Geranium
Clean Classic Flower Fresh

Roser, roser, roser
Rosen er nok den mest benyttede og mest elskede parfumeingrediens overhovedet – blandt de helt store er Rosa gallica (= gallisk eller fransk rose), Rosa damascena (= damascenerrose, bulgarsk rose, tyrkisk rose, rose otto) og Rosa centifolia (= majrose, Provence-rose, attar of rose).

I en tid, der handler om at vende tilbage til det klassiske, sikre og kvalitetsprægede, MÅ rosennoterne stå stærkt. Nedenstående dufte er med stor sikkerhed formuleret før nogen havde tænkt på corona – men man har lov at være heldig! Helt sikkert er, at de passer perfekt til tidsånden.

Armani Privé Les Eaux Rose Milano
Boucheron Serpent Bohème
Initio Parfums Privés Atomic Rose
Tom Ford Rose Prick

En hyldest til magnolien
Tre dufte med en af parfumens absolutte divaer i fokus, men i meget forskelligt selskab. Hos Yves Saint Laurent mødes magnolien med bergamot, hos Derek Lam med patchouli, mens magnolien i hjertenoten hos Montblanc favnes af vanilje og ylang-ylang.

Derek Lam Io Crosby Love Deluxe
Montblanc Signature

Her får du artiklen i sin helhed (PDF): “Comfort-dufte i corona-tider” af Helle Forum, fra Fagbladet Kosmetiks november-nummer.