Kosmetikbranchen har vist sig at være robust og klarer sig efter omstændighederne godt i en tid med pandemi, krig, krise og inflation.
Dufte og makeup har klaret sig bedst i 2022, men hudpleje vækster også fortsat.
Dufte
Tal fra BW Confidential viser, at duftkategorien har været et lyspunkt i beautymarkedet siden midten af 2020, og dufte er fortsat i vækst. I 2021 steg salget med 21% og samme vækst fortsatte ind i 2022. Nogle af årsagerne til kategoriens vækst er: nye brugere (som steg under corona), sociale medier har skabt et bredere publikum for dufte, parfumer er stigende i Kina, og der er stor efterspørgsel efter prestigedufte til høje priser.
I Danmark viste damedufte en stigning i 2022 i forhold til 2021 på 4%, og herredufte oplevede en stigning i samme periode på 11%. Den samlede duftkategori (damedufte + herredufte) udgør den største selektive kategori med i alt 48% af det danske kosmetikmarked i 2022.
Makeup
Ifølge BW Confidential var makeup den kategori, der led mest under corona-pandemien. Salget stiger igen, men har endnu ikke nået niveauet fra før corona. I 2021 steg salget med 8% og samme vækst fortsatte ind i 2022. Det er stadig 2,6% under niveauet i 2019, men på nogle markeder er salget vækstet mere. I USA oversteg salget i tredje kvartal 2022 salget for samme periode i 2019. De produkter, der driver væksten mest, er læbeprodukter og ansigtsprodukter som foundation og setting powder. Skinification-trenden i makeup fortsætter, og det gør gender-free (ikke kønsbestemt) makeup også, lige som diversitet i farver og nuancer er en vigtig trend. Der er stort fokus på naturlige ingredienser og “rene”, gennemskuelige, formler samt refills – især til læbestifter.
I Danmark viste makeupkategorien en stigning på 6% i 2022 i forhold til 2021. Makeupkategorien udgør 13% af det danske kosmetikmarked i 2022.
Hudpleje
Hudplejekategorien har klaret sig mindre godt både internationalt og her i Danmark. BW Confidential fortæller, at hudplejekategorien globalt steg med 7% i 2021, men kun med 3% i første halvdel af 2022. Ifølge seneste retail sales forecast fra Euromonitor International, ser det dog ud til, at kategorien kommer ud af 2022 med en vækst på 9,4% for prestigemarkedet og 4,8% for massemarkedet. De største trends i kategorien er “healthification of skincare” styret af wellness og wellbeing, som også får egne områder i butikkerne. Endvidere drives udviklingen af formler uden vand, refill-systemer, upcycled og frysetørrede ingredienser samt fermentering. Endvidere ses en stigende interesse i hudpleje til forskellige udfordringer som fx sart hud og akne.
I Danmark viste hudpleje til kvinder en tilbagegang på 9% og hudpleje til mænd en tilbagegang på 17%. Hudpleje til kvinder udgør dog fortsat den største enkeltkategori i markedet med en andel på 37%. Hudpleje til mænd udgør 2% af det samlede kosmetikmarked i Danmark.
Det samlede salg
Det samlede salg i 2022 på det selektive kosmetikmarked i Danmark viste sig at være status quo i forhold til 2021 med en udvikling på 0%.
Kilde: BW Confidential Beautyworld Guide 2022-2023 og Kosmetik- og Hygiejnebranchen
***