Vi har nu udsendt Fagbladet KOSMETIKs februar-nummer til alle vores læsere. Og her kan du læse mine indledende ord i dette nummer:

Et nyt år er i gang, og vi går mod lysere tider – på alle måder. 2020 vil blive husket som corona-året, og lad os håbe, at 2021 bliver året, hvor det hele bliver lettere, trods en vinter med endnu en lang lockdown. Rigtig mange er hårdt ramt af situationen, og kosmetikbranchen har taget sin tørn, hvor især nedlukning af klinikker, frisører og en del af detailhandelen har ramt branchen hårdt. Men ”nød lærer nøgen kvinde at spinde”, og mange har tænkt kreative tanker og fundet nye veje. Pej-gruppens direktør, trendforsker Louise Byg Kongsholm, giver et par tips i vores artikel om Amazon, og siger bl.a., at en fysisk butik i dag også bør have en webshop for at fastholde kunderne. Det giver mening, når man ser opgørelsen over julehandelen, som viser, at det samlede onlinesalg i december 2020 var 87% over december 2019. Årsagen er naturligvis, at den fysiske handel for en stor del var nedlukket, og så er det de butikker, de kunne tilbyde varer online, der har klaret sig bedst.

På produktniveau er der forskelle i, hvordan corona-situationen har påvirket det globale salg. Hudpleje har klaret sig bedst, da forbrugerne har brugt tid på selvpleje derhjemme, og der er kommet nye behov til som fx produkter til pleje af maskne (hudirritation som følge af brugen af mundbind). Også kropspleje i form af self-pampering produkter er øget, og vi ser nye rutiner som fx Twilight Beauty. Det kan du læse mere om i vores artikel ”Kroppens nye ansigter”.

Makeupkategorien har været hårdt ramt, da færre bruger makeup, når de er hjemme. Øjenmakeup fremhæves som modpol til læber, der skjules under mundbind. Men virtuelle møder og events medfører til gengæld, at vi sætter håret og tager makeup på, inden vi toner frem på skærmen. Så der er håb forude for makeupkategorien. En ny læbetrend vinder i øvrigt frem: Messy Lips, som er en lidt udtværet (men holdbar) læbestift, der afspejler, at vi bærer mundbind. Det er sjovt, så hurtigt trends afspejler den aktuelle verdenssituation.

Duftkategorien er hårdt ramt, da færre bruger parfume, når de ikke mødes med andre. MEN der er kommet øget fokus på home fragrances, både i form af duftlys og rumdufte. Så også her er der et lille lys i mørket.

Med dette og meget mere siger vi god læselyst. På gensyn i næste nummer af Kosmetik den 15. maj 2021.

Med venlig hilsen

Nina H. Kluge
Ansv. redaktør