[et_pb_section admin_label=”section”]
[et_pb_row admin_label=”row”]
[et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]Både onlinehandel og detailhandlen hos Matas oplevede et positivt julesalg.

Matas melder om vækst på 11,9% i julekvartalet, og forventningerne til omsætningen opjusteres for hele regnskabsåret.

Onlineomsætningen hos Matas steg med 78,5%, mens de fysiske butikker havde en beskeden tilbagegang på 0,4%. Omsætningen var kr. 1.313 mio. i perioden fra 1. oktober 2020 til 31. december 2020 mod kr. 1.173 mio. i samme periode året før.

Online-salg fra matas.dk og Firtal udgjorde 25,8% af Matas’ samlede omsætning mod 16,2% i samme kvartal året før.

Administrerende direktør i Matas A/S, Gregers Wedel-Wedellsborg udtaler: “Salget i kvartalet var usædvanligt højt trods store omvæltninger. Den grundlæggende drivkraft er, at kunderne i perioder med stigende smittetal har ekstra behov for sundheds-, helse- og plejeprodukter.”

Væksten var højest i starten af oktober kvartal. I oktober måned voksede såvel Matas’ fysiske butikker som nethandel, blandt andet drevet af udbetaling af feriepenge. I november handlede kunderne mere og mere på nettet som følge af restriktioner i detailhandlen, og i slutningen af december faldt kundestrømmen i butikkerne markant som følge af nedlukning af store dele af detailhandlen, mens nethandlen steg eksplosivt.

“Danskerne juleshoppede i god tid, så der var langt færre mennesker i butikkerne i dagene lige før og efter juleaften, selvom Matas var undtaget fra den aktuelle nedlukning,” udtaler Gregers Wedell-Wedellsborg.

Øgede corona-restriktioner fik forbrugerne til at købe julegaverne på nettet
I en rundspørge blandt Dansk Erhvervs medlemmer svarer et stort flertal, at julesalget varede helt frem til juleaften og sprængte alle forventninger, skriver Dansk Erhverv i et nyhedsbrev. Det bliver understøttet af tal fra Nets, der viser, at der hos de 100 største netbutikker hos Nets var over tre gange så mange køb Lillejuleaften i forhold til året før. Det samlede onlinesalg i december 2020 hos de 100 største webshops var 87% over december 2019.

“Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. Han forklarer videre, at forbrugernes købelyst ikke er stilnet af hen over nytår og de første dage af 2021: “Der er stadigvæk stor travlhed i netbutikkerne, og med de nye restriktioner og øgede smitte vil det ikke ændre sig det næste lange stykke tid.”

Logistikfirmaer på overarbejde
Danskernes mange køb på nettet har givet ekstra travlhed hos logistikvirksomhederne. Karsten Klitmøller, direktør i GLS Danmark, fortæller: “Vi har set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38% flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før. November i sig selv var 46% højere i 2020, mens december var 31% højere. Specielt pakker til private har haft en markant fremgang. Her oplevede vi i november 2020 69% flere pakker og i december 38% flere pakker. Men også levering til erhverv har haft en vækst i pakkemængden – her ligger væksten på ca. 10% i begge måneder i forhold til året før.”

Hos PostNord Danmark har udviklingen været den samme forklarer pakkechef Lene Reipuert: “Vi har oplevet en helt enorm vækst i antallet af pakker, som vi skulle ud med i forbindelse med julehandlen i år. Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52% flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle pakkerekorder er slået i år. Heldigvis er det gået utrolig godt i vores pakkeperiode.”

 

Kilder: Matas selskabsmeddelelse og Dansk Erhverv nyhedsbrev.[/et_pb_text][/et_pb_column]
[/et_pb_row]
[/et_pb_section]

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce