2020 var året, hvor meget gik anderledes end planlagt – lanceringer blev udsat på grund af coronaen, som i sit kølvand har bragt ændrede indkøbs- og forbrugsmønstre, der vil præge tiden frem. Men hvor stor en rolle spiller parfume overhovedet, hvis vi bare skal holde os hjemme det meste af tiden?

Artikel fra Fagbladet Kosmetik (november 2021) – af Helle Forum
…fortsat fra del 3:6 den 6. januar 2021

Vi har talt med Josephine Vornefeld, kreativ chef/manager parfymer, Parfusale AB, Givaudan-partner i Norden, om coronaens påvirkning af parfumemarkedet. Hun fortæller:

”Corona-problematikken har ramt Fine fragrance-markedet hårdt. Duftindustrien befinder sig i et nyt landskab, som både vil påvirke lanceringer og købsmotivationen. Det vil kræve tilpasninger af spillerne på markedet. At tiltrække kunder bliver sværere med den sociale distance. Man kan antage, at kunderne vil være mere tilbageholdende med at prøve noget, de ikke kender i forvejen. Det vil kræve sit både af mærkerne og af butikspersonalet.

Det digitale univers vil formodentlig blive afgørende i introduktionen af nye dufte og til opbygning af mærkebevidsthed. Flere og flere forbrugere bevæger sig over i online-køb. Social media vil derfor få en stigende rolle. Aktiviteter på tværs af mange kanaler bliver en vigtig faktor for at nå kunderne. Sampling må ske på nye måder – måske vil vi se sampling på abonnementsbasis?

Forbrugeren får nye prioriteter, og mærkerne må tilpasse sig efter det. Fine fragrance-markedet var allerede gået en afmatning i møde inden corona, måske på grund af overmætning som følge af for mange lanceringer. Mange kunder vil nok fremover overveje, om de virkelig behøver produktet? Den bevidste forbruger er ikke en ny trend, men vil nok blive endnu mere betydningsfuld fremover.

Vi ser også en vækst for home scents-kategorien. Forbrugerne får behov for at skabe en wellness-zone derhjemme – et afslappende og beroligende miljø, hvor de kan føle sig trygge.

Endelig tror vi på, at vi vil se mere til ”dufte med funktion”. Dufte, der beskytter, beroliger, giver energi, fremmer søvn er noget, vi vil komme til at se mere til i fremtiden,” slutter Josephine Vornefeld.

DUFTTRENDS:

Køn ikke afgørende
Lige så stille kan det virke som om, at der ikke længere er samme slagkraft og identitet i at erklære sig for ”unisex” eller ”omnisex”. Mange dufte er stadig, hvad man kan kalde meget åbne i deres seksuelle orientering, men måske handler det mest af alt om, at det ikke er så vigtigt at deklarere sig på forhånd. I stedet kan det nærmere være blevet en naturgiven ting, at den næse, der skal købe duften, selv bestemmer, om den finder duften passende eller ej. Så mange føler sig fortsat godt hjemme her.

Nakuna Helsinki
Rituals L’Éclat
Zarkoperfume The Lawyer

Dufte og krystaller
Vi har set det tidligere fra bl.a. Aveda og Just Pure. Charlotte Birchow har taget tanken op med sine Active by Charlotte dufte – fem versioner, hvor hver duft er knyttet til en bestemt krystal – og dermed til dens energi. Hvormed vi rækker hånden over mod det spirituelle univers. ”Du bærer den duft, der giver dig den følelse, du har brug for lige nu,” vejleder Charlotte Birchow.

Active by Charlotte 01 Passion & Creativity
Active by Charlotte 02 Love & Happiness
Active by Charlotte 03 Wealth & Success
Active by Charlotte 04 Sleep & Silence
Active by Charlotte 05 Power & Energy

Læs videre i del 5:6 i morgen, hvor vi har talt med Estée Lauders brand manager for Jo Malone, Tom Ford, Le Labo og Aramis Designer Fragrances, Alexandre Thirion.