Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2024 er nu klar, og den viser en stigning på tre procent. Men Temu stormer op på listen over de mest benyttede netbutikker i Danmark, hvor den kinesiske gigant nu kun overgås af Zalando.
Temu har med absurd lave priser som det vigtigste redskab taget de danske forbrugere med storm. Det er konklusionen i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2024.
På analysens top-10 over de mest benyttede netbutikker overhaler Temu store netbutikker som Matas og nemlig.com og indtager andenpladsen på listen, som toppes af Zalando. Sidste år var Temu slet ikke med på listen.
“Det er ikke overraskende, for flere af vores tidligere analyser har vist, at Temu er uhyre populær hos danskerne. Ikke desto mindre er det bekymrende, at de på så kort tid er blevet så store,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Fremgangen skyldes blandt andet, at kinesiske platforme som Temu ikke skal bruge ressourcer på at leve op til samme krav som danske og europæiske virksomheder.
“Temu snupper ordrer og omsætning fra de danske netbutikker, og de gør det på urimelige vilkår. Det er dybt urimeligt og skadeligt,” uddyber Niels Ralund og peger på Dansk Erhvervs medlemsundersøgelse, der viser, at seks ud af 10 netbutikker er ramt af Temus fremfærd.
Svag vækst, men forventning om mere
Mens Temu tordner frem, ser det anderledes ud i dansk e-handel. Her voksede omsætningen i første halvår 2024 med tre procent, og det er ifølge Niels Ralund til den lave side:
“Det er dog vigtigt at have in mente, at forbrugerne helt generelt har haft svært ved at få pungen op af lommen. I samme periode har vi da også set, at den fysiske detailhandel har haft flere måneder med tilbagegang. Netbutikkerne er ikke blevet fravalgt – det er forbruget generelt. Forbrugerne har simpelthen ikke rystet forskrækkelsen over stigende renter og inflation af sig”
Ser vi lidt længere frem, er der dog grund til optimisme på branchens vegne, vurderer e-handelsdirektøren. Han henviser til, at et flertal af forbrugerne forventer at skrue yderligere op for online-forbruget de kommende 12 måneder.
Samtidig ventes det, at den generelle forbrugertillid vil tage yderligere nogle skridt op i takt med, at aftagende inflation og rentenedsættelser vil styrke købekraften.
“Det passer fint med det, vi hører fra vores medlemmer. De regner også med, at forbrugerne tager revanche i 2. halvdel af året,” forklarer Niels Ralund.
Temu
Niels Ralund er relativt optimistisk, når det kommer til kampen mod Temu. For selvom den kinesiske gigant i øjeblikket tordner frem, så håber og forventer han, at det er en midlertidig udvikling:
“Temu er skadelig for virksomhederne, forbrugerne og statskassen. Derfor er det i min øjne en no brainer at lukke de huller, som Temu og andre udnytter. Heldigvis oplever jeg også, at politikerne er lydhøre over for det. Forhåbentlig bliver Temu tæmmet og tvunget til at konkurrere på lige vilkår. Det sker måske ikke i år, men når det sker, så tror jeg, at de vil miste momentum ganske hurtigt,” slutter Niels Ralund.
Du kan hente hele E-handelsanalysen for 1. halvår 2024 på www.danskerhverv.dk, hvis du er medlem.
Kilde: danskerhverv.dk
***