Dansk Erhverv har offentliggjort den nyeste E-handelsanalyse, der dykker ned i forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle på nettet i 2025 i forhold til 2024.
En kombination af rentefald, lavere inflation og almindelig optimisme får forbrugerne til at hæve forventningerne til, hvor meget de vil handle på nettet i 2025. Det er dog ikke alle brancher, der kan forvente øget vækst, viser de nye tal fra Dansk Erhverv.
”Det er en virkelig dejlig analyse at starte året på,” lyder det fra E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.
I analysen, der blev lavet i december 2024, forventer netto 7,2% af onlinekunderne at øge forbruget de kommende 12 måneder i forhold til det foregående år. Gennemsnittet har de seneste 12 måneder været 3%, så forventningerne lå i december pænt over gennemsnittet.
”Det stemmer ganske fint med de meldinger, jeg har fra mange af vores medlemmer. Julen gik ganske godt, og 2025 er kommet godt fra land,” siger Niels Ralund.
Bedre privatøkonomi
Årsagen til den stigende optimisme skal ifølge Niels Ralund findes i den generelle økonomiske udvikling: ”Inflationen har været faldende i et stykke tid, og da vi spurgte forbrugerne i december, kunne mange formentlig også se ind i en fremtid med lavere renter og dermed højere rådighedsbeløb.”
Det er dog også vigtigt at påpege, at forbrugernes optimisme de seneste par år har været lidt højere i december end andre måneder. ”Men selv når vi tager højde for det, så er det rigtig positivt,” konstaterer Niels Ralund.
Positive forventninger til kosmetikbranchen
Analysen er særlig god læsning for virksomheder i rejsebranchen. Det er nemlig her, at flest forbrugere forventer at skrue op for forbruget. Også i kategorierne tøj, sko og accessories samt personlig pleje & kosmetik ses der store andele med positive forventninger. Til gengæld er der ikke udsigt til øget forbrug inden for elektronik, hvidevarer, computere og smartphones.
”Det er svært at komme med en forklaring på det, men et bud kunne være, at mange har købt disse ting under Black Friday og derfor ikke kan se et stort behov i den nærmeste fremtid,” vurderer Niels Ralund.

Støtte til fysiske butikker
Hos de forbrugere, der ikke forventer at handle mere i 2025, er ”færre penge til rådighed” den primære årsag, og andelen er steget. Det gælder også andelen, der svarer, at ”jeg vil hjælpe fysiske butikker lokalt med mine køb pga. butiksdød.”
Det svar vækker en vis forståelse hos Niels Ralund, som godt kan forstå ønsket om at hjælpe den lokale butik på gågaden. ”Men rigtig mange af dem har også e-handel, så man kan sagtens støtte dem og samtidig handle online,” siger han og fortsætter: ”Hvis man gerne vil hjælpe de lokale butikker, så bør man som forbruger droppe at handle i udenlandske giganter som Temu. Det er dem, der virkelig presser de danske virksomheder.”

Der er dog ikke noget, der tyder på, at forbrugerne vil handle mindre i udlandet. Tværtimod. Trods advarsler og negativ omtale vil danskerne handle mere i udenlandske netbutikker i 2025.
Øget handel i udenlandske netbutikker
Flere forbrugere forventer at lægge en større andel af deres forbrug i udenlandske netbutikker i 2025. Det viser nye tal, som Niels Ralund kalder bekymrende.
Det skortede ikke på undersøgelser, der påviste alvorlige fejl og mangler på produkter fra udenlandske netgiganter som Temu, Shein, Alibaba og Amazon i 2024. Det bekymrede dog ikke de danske forbrugere i at shoppe løs i udlandet. Og det får dem heller ikke til at skrue ned for forbruget i udlandet i år. Tværtimod.
Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at andelen af onlinekunder, der forventer at bruge halvdelen eller mere af deres køb på udenlandske netbutikker i det kommende år, er steget fra 23% i 2023 til 29% i 2024.

Den udvikling overrasker i en vis grad Niels Ralund. ”Jeg havde måske et naivt håb om, at de mange negative historier om eksempelvis varer af dårlig kvalitet, og de mange advarsler fra myndighederne ville få forbrugerne til at søge væk fra Temu og co. Det virker dog til, at de lave priser betyder mere for forbrugerne.”
Niels Ralund tøver ikke med at kalde udviklingen med mere udlandshandel bekymrende. Han peger på, at allerede nu er flere virksomheder presset af særligt Temu, og det pres vil selvsagt øges med mere udlandshandel. Samtidig vil flere handler i Temu, Amazon og Shein frem for danske virksomheder betyde færre penge i statskassen. ”Og så har vi ikke engang nævnt forbrugernes sikkerhed eller miljøbelastningen,” siger Niels Ralund.
Forslag til løsning på problemet
Udviklingen er med til at understrege, at der er brug for politisk handling, ifølge Niels Ralund: ”Vi har ikke noget imod udenlandsk konkurrence, men vi er imod, at Temu og de andre ikke skal efterleve de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal. Det skal vi have ændret på.”
Konkret foreslår Dansk Erhverv, at onlinemarkedspladser underlægges de samme forpligtelser som alle andre virksomheder. Dansk Erhverv opfordrer til hurtig indførelse af et importøransvar, så der altid findes en ansvarlig part inden for EU for produkter. Samtidig skal toldgrænsen fjernes, så der bliver betalt told af pakkerne. Endelig opfordrer Dansk Erhverv til en mere aktiv anvendelse af produktloven fra 2020, som giver Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at udstede bøder og blokere adgangen til hjemmesider.
”Løsningerne er der, nu skal Bruxelles og Christiansborg bare bruge dem,” siger Niels Ralund.
Politisk handling er påkrævet, og det vil have stor betydning. Men det betyder ikke, at de danske virksomheder skal sidde på hænderne og vente på, at Temu og de andre bliver underlagt fair regler. ”Og det gør de heldigvis heller ikke,” siger Niels Ralund. Tværtimod oplever han, at virksomhederne gør alt, hvad de kan for at tage kampen op mod de udenlandske giganter. Det er lige fra Matas, der har åbnet et nyt stort lager i Allerød, til Coolshop, der bruger AI til at personalisere deres email-marketing.
”Selvfølgelig er der frustration over den unfair konkurrence, men frustrationen bliver heldig brugt konstruktivt, for der er gang i mange gode initiativer i branchen,” slutter Niels Ralund.
Black Friday gik bedre end forventet Op til Black Friday i november 2024 var der blandede forventninger for handelstallene. Men Black Friday gik rigtig godt og bedre end forventet. Selvom forbrugerne shoppede løs i tiden op til Black Friday, var der masser af købekraft tilbage på selve dagen, som bød på flere rekorder. Tal fra Mobilepay konkluderer, at der på Black Friday var 39% flere betalinger og 32% højere omsætning end året før. Hot team.blue, der leverer digitale løsninger og hosting til mange danske webshops, viser tallene, at Black Week lå 6,4% over 2023 og selv Black Friday var 13% større end 2023 målt på omsætning. Nationalbanken offentliggjorde kort før jul tallene for omsætningen med betalingskort i dagene omkring Black Friday, og de viste, at kortomsætningen på Black Friday 2024 lå 43% højere end på Black Friday i 2023. En del af forklaringen på den store stigning er formentlig, at mange fik udbetalt løn på netop Black Friday.
Kilde: Dansk Erhverv
***