Dermatological Beauty – et fokus på hud og sundhed

Derma-hvaffor-noget? Dermatological Beauty er den nyeste betegnelse for skønhedsprodukter med målrettet støtte og hjælp til huden, som er udviklet i samarbejde med og anbefales af dermatologer.

Alt, hvad der begynder med ”derma” har noget med hud at gøre. Dermatologi er: Læren om hudens struktur, funktioner og sygdomme (samt betegnelsen for et lægevidenskabeligt speciale). Dermatologisk skønhed tager altså afsæt i pleje af huden, og det er såvel huden i ansigtet og på kroppen som hovedbunden.

Derfor giver det også god mening, at L’Oréals division, der tidligere hed ”Active Cosmetics Division” nu har fået nyt navn og hedder ”L’Oréal Dermatological Beauty” – til dagligt forkortet LDB. Navneændringen er i sig selv ikke vigtig for forbrugerne, men det, som divisionen sender ud på markedet, er af største vigtighed for forbrugerne – især de forbrugere, der vil gøre, hvad de kan, for at passe og pleje deres hud og i øvrigt gøre noget ved de hududfordringer, som de fleste af os ikke kommer udenom.

Jeg har mødt Emma Kindler, som er General Manager i den nordiske L’Oréal Dermatological Beauty-division, til en snak om, hvad dermatological beauty er, hvad det kan, og hvordan det går på det nordiske marked.

Definition
Først og fremmest må vi lige høre, hvordan LDB-direktøren definerer kategorien. Emma Kindler forklarer: ”Dermatologisk skønhed omfatter produkter og tjenester, der leverer langvarige fordele, med sikkerhed og effektivitet i højsædet. Produkterne er udviklet i samarbejde med og anbefales af praktiserende læger og dermatologer, og de opfylder de voksende forbrugerbehov for at løse en bred vifte af både hud- og hovedbundsudfordringer samt æstetiske udfordringer, mens de forbedrer velvære og livskvalitet. Samarbejdet med sundhedssektoren omfatter produktudvikling, klinisk forskning, uddannelse og træning.”

L’Oréals Dermatological Beauty division omfatter i Norden mærkerne La Roche-Posay, Vichy, CeraVe og SkinCeuticals.

 

Emma Kindler, General Manager Nordics, L’Oréal Dermatological Beauty

Det nordiske marked
Hvordan klarer den dermatologiske skønheds-sektor sig i Norden, spørger jeg Emma Kindler, som definerer forbrugerne i Norden således: ”I de nordiske lande er tillid et grundlæggende aspekt, der er dybt forankret i samfundet, hvilket afspejles i tilliden til statslige institutioner, sociale systemer og mellemmenneskelige relationer, herunder forventningen om, at denne tillid strækker sig til brands og produkter. Norden udviser en særlig præference for naturlighed og fremhæver vigtigheden af ​​gennemsigtighed. Inden for skønhed ser vi en klar præference for produkter, der er understøttet af videnskabelig forskning og godkendt af eksperter for at skabe tillid.

Sammen med denne tillid har nordiske forbrugere et stærkt tillidsindeks over for sundhedspersonale. Ifølge en Kantar-undersøgelse, L’Oréal gennemførte globalt og i Norden i 2020, skiller Danmark sig ud med hensyn til den indflydelse, hudlægernes anbefaling har på forbrugernes adfærd, hvor meget de stoler på og følger denne anbefaling med et tillidsindeks på 247 vs. globalt gennemsnit på 147. Danske skønhedsforbrugere har også en stærkere pragmatisme, når det kommer til valg af skønhedsrutine.”

Som et resultat af disse noget modstridende fakta har Danmark den laveste penetration på det nordiske dermatologiske skønhedsmarked. Kategorien udgør i forhold til total skønhed 14% i Norden, men kun 11% i Danmark.

”Vi oplever et enestående momentum globalt og i Norden, hvor kategorien er vokset med over 30% i størrelse i løbet af de sidste to år. L’Oréal Dermatological Beauty er markedsleder inden for kategorien, og at være #1 kommer med et ansvar. Min personlige overbevisning er, at vi har en forpligtelse til at blive endnu stærkere på vores sociale forpligtelser. Vi ønsker aktivt at fremme Nordens traditionsrige mangfoldighedskultur og inkluderende traditioner, der omfavner mennesker, uanset hvem eller hvad de er. Vi stræber efter at styrke det inkluderende fællesskab, der definerer Norden, da vi mener, at det er afgørende for vores sundhed og skønhed.

Det er vigtigt for os at bidrage til de samfund, vi opererer i, fx i form af vores onkologiprogram støttet af La Roche-Posay, der øger bevidstheden om livskvalitet hos patienter, der gennemgår kræftbehandling, og de hudbivirkninger, som 80% er påvirket af.

Med Vichy fokuserer vi på hormonel sundhed for at støtte kvinder i alle faser af deres liv, fra puberteten til overgangsalderen. Det er et stort arbejde at skabe opmærksomhed og bryde tabuer, men jeg er overbevist om, at sådanne projekter også er vigtige for virksomheder i dag.

Jeg er også stolt over vores bæredygtighedsprogram. Vi lancerede bl.a. refill på apotekerne i september sidste år i Danmark.

Tidligere blev apotekerne ikke betragtet som et sted, man shoppede beauty-produkter, og kategorien fyldte ikke meget. ”Men nu ser vi et skift,” siger Emma Kindler og fortsætter: ”Vi er her også for at støtte apotekerne som skønhedsdestination ved at styrke kategoriudtryk og ved at støtte farmaceuter som de gode sundhedsprofessionelle, de er. De er der for at tage sig af forbrugerne.

Jeg tror, ​​at den imponerende vækst, vi har set blandt Nordens apoteker, vil fortsætte, især med acceleration i kategorier som daglig pleje (med eller uden SPF), sol og hår. Og forbrugerne bliver bedre og bedre til at forebygge hudlidelser ved fx altid at bruge solcreme, daglig fugtighedscreme, flere sera og øjencremer.

Hvem har brug for dermokosmetik?
I Norden anslår L’Oréal, at 74% af alle voksne har et hudproblem. Og det forventes at vokse på grund af klimaændringer, UV-eksponering, stress mm.

Herudover ser vi et boom i æstetiske behandlinger. I Europa er Norden det næststørste marked for æstetiske behandlinger pr. indbygger. Og det stiller ekstra krav til hudpleje.

”Et mærke som CeraVe har været i stand til at nå ud til forbrugere på tværs af alle aldersgrupper, også de helt unge. Det handler om at være relaterbar og i harmoni med tiden,” fortæller Emma Kindler.

”Vores forbrugere er i en problemløsningstankegang, når de handler, de leder efter resultater. Så produkter, der giver klarhed over ingredienser, effektivitet eller sikkerhed, og produkter, der er godkendt af læger, giver forbrugerne tillid. Jeg ynder at sige: Vi sælger løsninger på problemer – frem for produkter,” siger Emma Kindler.

Tendenserne på det dermatologiske skønhedsmarked
De områder LDB oplever stort fokus på for tiden er især:

  • Pigmentering
  • Daglig solbeskyttelse
  • Hovedbund og hår
  • Multifunktionelle produkter

 

L’Oréal Group lancerer i år et nyt molekyle baseret på 18 års forskning, som skal bekæmpe pigmentering. Molekylet hedder Melasyl, og det lanceres af La Roche-Posay på nordiske apoteker i øjeblikket i den helt nye MelaB3-serie (se produkter nedenfor).

”Den ekspertrolle, som sundhedspersonalet spiller, vil fortsætte med at vokse, efterhånden som patologier og æstetik er stigende. Men i tråd med dette følger stadig et stort ansvar for at give adgang til sundhed i stor skala og uddanne forbrugerne i deres søgen efter at kontrollere deres helbred. For eksempel bruger kun 40% af de nordiske forbrugere solcreme på trods af stigende hudkræft. Viden og uddannelse er SÅ vigtigt,” siger Emma Kindler og fortsætter: ”Vores fokus på sundhed skal være hjørnestenen i vores forretning for at adskille os. For at komme i kontakt med og støtte de mange nordiske sundhedsbevidste forbrugere, er der mange muligheder:

For det første vores mærker. Vi skal sikre, at vi imødekommer det holistiske syn på sundhed, som kendetegner Norden. I løbet af de seneste år har vi tilføjet nye mærker til vores portefølje med fx CeraVe, og som sådan spænder vi endnu stærkere over dimensionerne patologi og æstetik.

For det andet forbrugeroplevelsen. Vi skal være førende med sundhed i en diversificeret detailhandelsdynamik ved at gøre apoteksdetailhandel til en ægte dermatologisk skønhedsdestination.

For det tredje vores medicinske forretningsmodel. Det holistiske syn på sundhed og dermed stigning i patologier og æstetik er også en ny balance for hudlæger, og vi er nødt til at støtte vores sundhedsprofessionelle i at håndtere kravene fra patienter og øge adgangen til hudsundhed.”

Dermotological beauty som spiller i det samlede hudplejemarked
Kategorien dermatological beauty har oplevet mest dynamik ud af alle kategorier de sidste tre år. ”Men vi har et meget interessant skønhedsmarked i Norden; med innovation og fremskridt inden for teknologi, venturekapitalaktivitet, videnskab (N-beauty) og bæredygtighed, hvor vi har et klart lederskab globalt, og viljen til at betale for bæredygtighed i skønhed er høj.

Vi ser samlet set et dynamisk skønhedsmarked i Norden,” slutter Emma Kindler.

Netop lanceret: La Roche-Posay Mela B3 Serum til bekæmpelse af pigmentpletter. Formlens indhold af niacinamid, hyaluronsyre og Melasyl™ giver huden fugt, udglatter og blødgør og giver et mere jævnt og frisk udseende.

Seneste nyhed fra La Roche-Posay er Mela B3 SPF 30, som er en korrigerende og beskyttende dagcreme med SPF 30. Både forebygger og reducerer pigmentpletter takket være formlen med Melasyl™ og 5% niacinamid.

 

***

 

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce