Julehandlen online

Lige som i den øvrige del af 2022 var december måned en svingende oplevelse for de danske e-handelsvirksomheder, oplyser Dansk Erhverv. Forbrugernes købelyst startede måneden lidt svagt, men fik medvind i midten af december, før den dykkede en del i månedens sidste uge. 

2022 lå under niveauet i 2021, og der var et markant fald i indkøb i dagene mellem jul og nytår, og det kunne mærkes på omsætningen. “Ser vi overordnet på december og julehandlen på nettet, må jeg sige, at det ser ud til, at webbutikkerne er kommet bedre igennem perioden, end jeg på et tidspunkt frygtede. Uge 52 har trukket voldsomt ned på de ellers rimeligt pæne tal. Det er svært at sige, hvad det skyldes, men 2. Juledag faldt i 2022 på en mandag og ikke på en søndag som i 2021, og det har i alle tilfælde haft en vis indflydelse,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Efter en sløv start i kølvandet på Black Friday/Week fandt danskerne købelysten frem igen i uge 50 og 51. Her lå førstnævnte uge på niveau med 2021 i forhold til sessioner, transaktioner og omsætning. I uge 51 oplevede både transaktioner og omsætning et højere niveau end i 2021 på henholdsvis indeks 115 og 110, mens det hele tog et dyk i uge 52. Her var der et fald i antallet af sessioner (indeks 85), transaktioner (indeks 75) og omsætning (indeks 70).

“Helt generelt ligner det, at der har været en ændret forbrugeradfærd i november og december sammenlignet med sidste år. Forbrugerne har i endnu højere grad end tidligere handlet julegaverne i de perioder, hvor e-commerce virksomhederne har kørt med de bedste tilbud,” siger Mathias Hillerup, CTO hos s360, som har leveret tallene til Dansk Erhverv.

Den mindre ordrestørrelse er også noget, som Niels Ralund har bidt mærke i: “Det mest markante i tallene er nok omsætningsfaldet, som primært skyldes en faldende ordrestørrelse. Det er en klar tendens, at forbrugerne putter lidt færre varer – og som den nok væsentligste faktor – lidt billigere varer i kurven.”

Matas fik rekordhøjt julesalg
Matas har netop offentliggjort handelstallene for kvartalet oktober-december 2022, og de viser en omsætningsstigning på 1,2% til knap 1,4 milliarder kroner.

Onlinesalget voksede 15,4% til kr. 405 mio. i kvartalet, drevet af en stigning i antallet af transaktioner og en stigning i konverteringsraten.

Matas’ fysiske butikker rapporterede et omsætningsfald på 3,4 % til 966 millioner kroner i kvartalet som følge af et fald i besøgstallet i de mindre byer.

Mass Beauty øgede salget i kvartalet understøttet af en stigning i salget af egne mærker, makeup og hudplejeprodukter. High-End Beauty og Health & Wellbeing rapporterede et salg på niveau med samme kvartal året før.

Gregers Wedell-Wedellsborg, adm. direktør i Matas A/S, udtaler i pressemeddelelsen: “Juletiden var bright and shining i Matas. Vi betjente et rekordstort antal kunder, fastholdt vores høje kundetilfredshed, og vi afsluttede sæsonen med vores største 23. december nogensinde.”

Matas justerer lidt på forventningerne til regnskabsåret 2022/23 og angiver omsætningsvæksten til mellem 1% og 3% mod tidligere mellem 1% og 4%.

***

 

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce