The Body Shop er Danmarks mest bæredygtige skønhedsmærke for tredje år i træk, fremgår det af den netop offentliggjorte årsrapport fra Sustainable Brand Index, der er Europas største varemærkeundersøgelse om bæredygtighed.

“Denne placering er en  tillid, som vi tager meget alvorligt, og som vi forvalter med stor respekt. Vores kunder er opmærksomme og kyndige, og de holder os konstant på tæerne. I 2020 har vi arbejdet meget med social bæredygtighed, vores kommunikation har fokuseret på mænd og drenges vold mod kvinder og piger som en modreaktion på den øgede vold mod kvinder i forbindelse med COVID-19 og selvisolering. For os er det vigtigt at huske, at bæredygtighed er mange ting,” udtaler Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager hos The Body Shop i Sverige og Danmark.

Sustainable Brand Index er blevet gennemført hvert år siden 2011 med det formål at belyse bæredygtighed, sprede samt øge kendskabet om bæredygtighed. I 2021 er mere en 1.400 varemærker på tværs af 34 industrier blevet bedømt  af mere end 60.000 forbrugere i 8 lande.

I Danmark er mere end 230 varemærker på tværs af 24 industrier blevet undersøgt, og definitionen af bæredygtighed er den samme som FNs globale bæredygtighedsmål – SDG, Sustainable Development Goals.

Beauty-kategorien har været inkluderet i undersøgelsen i tre år, og The Body Shop er blevet rangeret nummer 1 alle tre gange. I 2021 er The Body Shop nr. 18 på den samlede liste over mærker og industrier.

Top 3 i 2021 ser således ud (nummeret viser placering på den samlede liste over mærker og industrier):

Kilde: Sustainable Brand Index