Tidens beauty trends ifølge Danish Beauty Award

Som i så mange andre brancher er trendlandskabet i skønhedsbranchen under konstant forandring. Alle elementer af, hvordan vi bruger og forbruger kosmetikprodukter, er til konstant forhandling: Fra farver og teksturer, til funktion, formidling og hvor og hvordan vi ønsker at købe de produkter, vi ikke kan leve uden. Fra Inner Beauty til kompetent stillingtagen til overfladen. Dommerpanelet i Danish Beauty Award har brugt de seneste måneder på at prøve, teste, forstå og på at lade sig forføre af behandlinger, produkter og ideer. De mange produkter, der er tilmeldt DBA, og som er eksempler på den innovation, skaberglæde og dét branchefællesskab, der præger lige netop vores branche, er det vi fejrede ved DBA 2018. Men disse produkter danner også baggrund for, hvad vi kan se i krystalkuglen for de kommende års produktudvikling. For hvad er det, vi vil have? Kvinder, mænd og dem, der føler sig som midt i mellem? Millenials som Generation X og Y? Det har DBA’s jurymedlemmer set nærmere på og præsenterer 3 hovedtrends:

Transparens

Transparensen vil i de kommende år tage til i styrke. Vi bevæger os fra en free from-bølge over i en forventning om, at produkter skal kunne levere resultater på en gennemskuelig måde og på et ærligt og hensynsfuldt grundlag. Det betyder, at vi vil forstå, ikke bare hvad vore produkter er lavet af men også ideen bag, og hvor ingredienserne kommer fra. Som forbrugere er vi i stigende grad veluddannede og stillingtagende og forventer derfor, at producenterne tager os ganske alvorligt som de kompetente shoppere, vi er. Vi ser det i fødevarebranchen såvel som i modebranchen og i flere og flere produkter i skønhedsbranchen. Men transparensen har også en anden side: Nemlig som tendens der aflyser nude-looket, hvor vi stadig gerne vil bruge produkter, men længes efter en tid hvor filtre, blurs og tricks ikke dækkede for alle de kendetegn og særkender, der gør os til os.

Pop-up kultur

Skønhedsbranchen er drevet frem af innovation, hvilket naturligvis og heldigvis vil fortsætte. Måden vi møder vore forbrugere på kombineret med de sociale mediers tempo vil betyde, at pop-up kulturen også flytter mere og mere ind i vores branche. Brands, der er lanceringsdrevne, små som store, vil fokusere mere og mere på pop-up-shops, eller pop-up lanceringer og oneshots, som kan være produkter, brands eller serier, der tages af markedet efter ganske kort tid. Særlige events, forbrugerrettede og spektakulære, vil binde forbrugeren tættere til brandet, men også stille krav til producenter om konstant fornyelse og indtænkning af selve den aha-oplevelse, det er at opdage, at et nyt produkt er præcist til mig. Insta-generationen vil have en ny oplevelse, hver gang de går ind i en butik.

So (much) me

Vores fineste og største interesseområde tegner til at blive os selv. Vi interesserer os for, hvordan vi virker både i krop og sind. Derfor vil vi se en stigende tendens i skønhedsbehandlinger, hvor fokus på den indre skønhed og balance er lige så stor som på den ydre, og på produkter, der låner elementer af Inner Beauty. Probiotika er kommet for at blive, det samme er ingredienser, der slutter på -vitamin. Vi veksler mellem et introvert og et ekstrovert liv, og vores forbrug af kosmetik vil afspejle dette. Inner Beauty kategorien vil vokse, det samme vil krav om nærvær mod os selv og andre i alt, hvad vi gør. Som direkte modspil til Pop-up kulturen vil vi insistere på at holde fast i de klassikere, vi ved virker for os. Vi vil også i højere og højere grad stille krav til muligheden for at personliggøre produkter og rutiner, hvorfor retail og e-tail vil skulle kunne rådgive os hen mod de løsninger, der virker for os, og som afspejler vore sociale, politiske, religiøse og etiske holdninger, samt naturligvis det billede af os selv, vi gerne vil vise omverdenen.

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce