Første halvår 2020 blev et halvår, vi aldrig har oplevet før.

Halvåret blev et udfordrende halvår i detailhandlen, lige som man har set det overalt i verden. Covid-19 pandemien holdt sit indtog i starten af halvåret, spredte sig, fyldte det meste, og Danmark lukkede ned. Det fik økonomiske konsekvenser for rigtig mange, og derfor ser vi også en nedgang i de fleste kategorier.

Vi ser heldigvis en stigning på ‘hudpleje kvinder’-kategorien. Det er en taknemmelig kategori i både opgangs- og nedgangstider. Forbrugeren stopper ikke med at pleje sin hud, og har muligvis haft endnu mere tid til det på grund af Corona-situationen.

‘Makeup’ er en større udfordring. Det har været svært med testers i butikkerne på grund af Covic-19. Mange testere har været dækket til, og personalet undlod at lægge makeup på forbrugerne i butikkerne i 1. halvår. En anden grund til nedgangen kan være, at det er et faktum, at mange har arbejdet hjemmefra og ikke i samme grad har haft behov for denne kategori.

Vi afslutter snart 2. halvår af 2020, og vi forventer os meget af både Black Friday og julesalget, men forventer også at det vil være online-handlen, som får fokus frem for det fysiske salg i butik, på grund af restriktionerne, som på nuværende tidspunkt ser ud til at vare året ud.

Statistikken er indsamlet og bearbejdet af Kosmetik- og hygiejnebranchen.
Kommenteret af Jenny Lundgren, Head of Skincare at Scandinavian Cosmetics and Country Manager Scandinavian Cosmetics A/S Danmark

 

 

Kilde: Kosmetik- & hygiejnebranchen