2020 var året, hvor meget gik anderledes end planlagt – lanceringer blev udsat på grund af coronaen, som i sit kølvand har bragt ændrede indkøbs- og forbrugsmønstre, der vil præge tiden frem. Men hvor stor en rolle spiller parfume overhovedet, hvis vi bare skal holde os hjemme det meste af tiden?

Artikel fra Fagbladet Kosmetik (november 2020) – af Helle Forum

I 2019 indledte vi artiklen om årets duftnyheder med at tale om trendkurver og hvordan de udvikler sig. Og jeg skal da love for, at også 2020 har stået i kurvernes tegn – bare på en helt anden måde. Denne gang viste kurverne graden af smittespredning og antal syge. Corona-virus satte sig i det tidlige forår tungt på dagsordenen – lettede sig måske lidt i sædet hen over sommeren, men faldt tilbage i den dybe lænestol – og antallet af smittede lige nu slår rekorder.

Det er ikke til at komme uden om, at det har sat sit tydelige præg på branchen. Det har simpelthen været nødvendigt at tage nye briller på for at læse virkeligheden, som den nu ser ud.

De positive nyheder står ikke i kø – men de er der. Luksus-duftene synes at klare sig godt – de står for den sikkerhed og tryghed, mange forbrugere i dag ønsker sig. Online kan stadigt mere. Home fragrance-markedet får større betydning – dufte betyder fortsat meget for os, men hvis vi putter mindre på os selv, ser det ud til, at vi begynder at bruge dem på andre måder og til andre formål – som at få vores hjem til at dufte trygt og beroligende. Endelig synes der at være gode udviklingsmuligheder for mærker, der er i trit med forbrugernes nye værdier. Det handler i vidt omfang om mindre livsstilssymbolik, mindre ego – afløst af mere fællesskabsfølelse, et større socialt engagement.

Ender det mon ligefrem med, at vi direkte får noget at takke coronaen for?

I det følgende kan du læse om, hvordan centrale branchepersoner læser udviklingen i Danmark, både hvad gælder det konkret salgsmæssige og de mere emotionelt prægede trends.

Men der er også andre kilder til information. Kigger vi mere internationalt, har sommeren bragt de første, forsigtige fortolkninger af, hvad forbrugerne nu efterspørger.

Sustainability – naturligvis
Særligt to ting synes at gøre sig gældende: Vi vil have lettere noter, især frugtnoter (på bekostning af citrus, lyder det til). Og så er koder omkring ”sustainability”, bæredygtighed og naturlighed, vigtigere end nogensinde. ”Fragrance trends reflect people”, skriver Cosmetics design-europe i en trendartikel fra juli. Det er jo så sandt, som det er sagt, men nogen nyhed er det til gengæld ikke. Det kommer virkelig ikke som nogen overraskelse, at vores valg af dufte hænger tæt sammen med vores emotioner – sådan har det været altid, og netop derfor kan dufttrends faktisk sige ret meget om stemningen i samfundet.

Bæredygtighed har længe været på vej op og hænger vel mest af alt sammen med et af vor tids helt store emner: ”planetens sundhed eller mangel på samme”, menneskeskabte miljøproblemer, alt for høje CO2 udledninger osv. Her synes corona-krisen at få os forbrugere til at tage det hele lige en tand mere alvorligt – gøre os mere parate til at gå fra teori til praksis og at lade vores nye holdninger og værdier komme til udtryk gennem de produkter, vi vælger – eller fravælger – at købe.

Hvis vores planet synes at have det skidt, og vi skal finde på måder at bedre situationen på, kan en del af indsatsen måske være at vælge en parfume med naturlige ingredienser. Rent instinktivt kan det give en følelse af at støtte en bæredygtig udvikling, eller i det mindste mindske belastningen.

DUFTTRENDS:

Årets note: Pære
Pære? På vej gennem alle duftpyramiderne bag årets introduktioner, syntes det, som om der stod ”pære” igen og igen. Det stemmer godt overens med trendmeldinger om, at frugtnoter står stærkere end længe – selv om de frugtagtige noter, der fremhæves fra international side, er iris, kirsebær, mandarin, vanilje og fersken (Cosmetics design-europe).

Coach Dreams
DKNY Be Extra Delicious
Emporio Armani In Love With You Freeze
Giorgio Armani Ocean di Gioia
Kayali Deja Vu White Flower
Maison Margiela Replica Springtime In A Park
Rituals of Holi Eau so Lovely
Rituals of Holi Eau So Sunny
Viktor & Rolf Flowerbomb Dew

Varm, blød og intim
En tilbagevenden til orientalske og mere røgelsesagtige noter skaber oplevelsen for varme og intimitet – ”comfort”. Et behov i tiden og noget, vi ikke kan få for meget af lige nu.

Den seneste duft i Geza Schöns udforskning af enkelte duftmolekuler har cashmeran som emne. I sin rene, syntetiske form i Molecule 05, i en komposition med andre noter, ”som en tur hjem fra stranden i Sydeuropa”, i Escentric 05. Et andet frisk eksempel fra hans hånd, La Biosthethique Femme, er med sin blanding af det friske og det varme også en karakteristisk Geza-duft.

Aerin Ambrette de Noir
Armani Privé Cuir Zerzura
Caia Senso
Derek Lam Io Grosby Give Me The Night
Escentric Molecules Escentric 05
Escentric Molecules Molecule 05
Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum
Juliette Has A Gun Musc Invisible
La Biosthetique Femme
Lancôme La Nuit Trésor Nude
Maison Margiela Replica Bubble Bath
Mauboussin Private Club Eau de Perfume
Narciso Rodriguez Narciso Eau de Parfum Ambrée
Tom Ford Bitter Peach
Tom Ford Black Orchid Parfum
Van Cleef & Arpels Bois d’Amande
Van Cleef & Arpels Oud Blanc
Yves Saint Laurent Black Opium Neon
Zarkoperfume The Muse

Læs videre i del 2:6 i morgen, hvor vi har spurgt Estée Lauders nordiske CEO, Jesper Abildgaard, om hans syn på duftmarkedet i en coronatid.