L’Oréal og emballageproducenten Albéa har i samarbejde udviklet en ny paptube til kosmetiske produkter, hvor det meste af plastikken er erstattet af bio-baseret og certificeret papirlignende materiale. Dens miljømæssige aftryk er ved at blive vurderet via en livscyklus-analyse. Den nye emballage lanceres inden længe, og produktionen er planlagt til at starte i 2020.

Certificeret papir
Philippe Thuvien, Vice-President for Emballage og Udvikling hos L’Oréal forklarer: “Siden 2007 har vi konstant forbedret vores emballagers miljømæssige fodaftryk. I dag går vi et skridt videre og lancerer en helt ny teknologi baseret på certificeret papir. Ved at arbejde tæt sammen med Albéa om at udvikle denne banebrydende innovation vil vi skabe en ny papir-baseret tube til kosmetik. Vi regner med at lancere de første hudplejeprodukter i denne tube i anden halvdel af 2020. L’Oréal har forpligtet sig til at forbedre sin emballages miljømæssige og sociale profil med 100% pr. 2020. Denne innovative, alternative løsning er et vigtigt led i denne strategi.”

Cirkulære emballager på beauty-markedet
Og Albéas Vice-President, CSR, Innovation & Marketing, Gilles Swyngedauw, tilføjer: “Albéas engagement i bæredygtighed går 15 år tilbage og udmønter sig i en bred vifte af ansvarlig emballage. Vores ambition i dag er at komme endnu hurtigere med innovative, ansvarlige løsninger ved at turde bryde vaner og sigte efter egentlige gennembrud. Det er kun via samarbejde med vores kunder og forretningspartnere, at vi kan opfinde sikre, cirkulære emballager med minimum miljømæssig påvirkning, som beauty-markedet efterspørger. Partnerskabet med L’Oréal med innovation for øje er udtryk for begge virksomheders ambition og målsætning.”