Torsdag d. 12. november 2020 blev Danmarks bedste netbutikker og e-handelsleverandører hyldet, da Dansk Erhverv afholdt E-handelsprisen. Vi vil især fremhæve to vindere fra skønhedsbranchen:

Matas vandt Guldprisen, som er hovedprisen, og vandt derudover også prisen for Bedste omni-channel-virksomhed og Årets e-handelscase.  Gregers Wedell-Wedellsborg, adm. direktør hos Matas, er meget glad og tilfreds med de 3 priser: “Vi havde virkelig ikke regnet med at vinde, fordi vores konkurrenter er så hamrende dygtige. Derfor er jeg også så stolt – ikke mindst over de dygtige medarbejdere i Matas, der har arbejdet utrætteligt for det her. Det betyder alt – vi er så glade!”

Dansk Erhverv har ingen indflydelse på, hvem der vinder priserne, da det er juryer bestående af e-handelseksperter, der kårer vinderne blandt de godt 500 indstillede virksomheder. E-handelsdirektør for Dansk Erhverv, Niels Ralund, er dog helt enig i valget af Matas: “Et af de første møder jeg havde, da jeg begyndte i jobbet for fem år siden, var med Matas. Her fik jeg det indtryk, at det der e-handel altså ikke var noget, man så nogen stor fremtid i. Jeg skal love for, at den holdning er blevet ændret de sidste år. Virksomheden er i dag en absolut digital front-runner i Danmark, som arbejder ekstremt innovativt, formår at binde e-handel og fysisk handel sammen og samtidig kan bryste sig af nogle meget imponerende tal. Matas bør være en inspiration for alle virksomheder – både dem på nettet og dem på gågaden.”

Goodiebox vandt Bedste B2C med omsætning over 100 mio. kr.  med følgende begrundelse:
Goodiebox sætter nye standarder inden for innovation og service, der sætter dansk erhvervsliv på kortet i 9 europæiske markeder. I 2019 har Goodiebox vækstet medlemsbasen med 165%, åbnet 6 nye markeder, vækstet den danske toplinje med 35% og øget livstidsværdien pr. kunde markant. Det skyldes ikke mindst, at Goodiebox har skabt en forretningsmodel, der er meget mere end en abonnement-løsning. Det er også et fællesskab, en bevægelse af happiness og et spændende økosystem bundet op på en stærk relation hos brugerne og data. Juryen mener ikke, at Goodiebox kan forstås, som de fleste andre danske virksomheder. Den skal ses som en topmoderne forretning, der via data og stærke kunderelationer, viser os nye måder at drive forretning på. Der er god grund til smil og stolthed i virksomheden, der leverer happiness til medlemmerne og i den grad også til juryen!

Goodiebox vandt endvidere Bedste abonnementsløsning med følgende begrundelse:
I 2019 åbnede Goodiebox et nyt land hver anden måned. Det er i sig selv imponerende, men bliver helt vildt imponerende, fordi virksomheden samtidig mangedoblede omsætningen og scorede en tårnhøj NPS. Abonnementsordningen er brugervenlig og fleksibel, og mens churn raten falder drastisk, stiger LTV med hele 20%. Good job, Goodiebox!

Der blev uddelt i alt 12 E-handelspriser, og Dansk Erhvervs Niels Ralund siger om prisfesten: “2020 har været et turbulent år med coronakrisen, der har ramt de danske virksomheder vidt forskelligt. Nogle har oplevet en eksplosion i salget, mens andre har set alle ordrer og kunder forsvinde i løbet af få timer. Fælles for alle virksomhederne er dog, at de har knoklet helt vildt under vanskelige forhold. Det fortjener de al mulig hæder for.”