Matas-koncernen har i dag indgået aftale om køb af 100% af aktierne i Kosmolet A/S, som er firmaet bag makeupmærket Nilens Jord. Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas A/S, udtaler i en pressemeddelelse i dag:

“Nilens Jord og Matas har haft et tæt og frugtbart samarbejde gennem tre årtier. Da vi hørte, at virksomheden stod over for et generationsskifte, så vi muligheden for at gå sammen med holdet hos Nilens Jord om at gøre et af danskernes absolutte favorit-makeupmærker endnu stærkere.”

Nilens Jord er det mest efterspurgte makeup-mærke i Matas. Særligt inden for det seneste årti har de danske forbrugere taget de meget allergivenlige produkter til sig. Virksomheden har udmærket sig ved kontinuerlig vækst og produktudvikling, hvilket blandt andet betød, at Nilens Jord i år vandt en Danish Beauty Award for verdens første AllergyCertified læbestift.

“Med købet af Nilens Jord tilføjer vi det bedst sælgende makeupmærke til vores portefølje af egne brands. Ved at gå tættere sammen kan vi de kommende år skrue op for produktudviklingen og udvide både udvalg og tilgængelighed. Vi får samtidig en fremgangsrig virksomhed med en sund økonomi, gode udviklingsmuligheder og en kompetent organisation ind i familien,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Nilens Jord blev grundlagt i 1982 af danske Lars Jacobsson, der har bygget virksomheden sammen med sin kone Berit. Parret har de seneste år forberedt et generationsskifte og deltager i dag kun i bestyrelsesarbejdet. Selskabet bag Nilens Jord, Kosmolet A/S, bliver en del af Matas-koncernen, men fortsætter med at blive drevet som selvstændig virksomhed med adresse i Farum.

“Min kone og jeg har vurderet, at tiden var inde til et generationsskifte. Matas og Nilens Jord har haft et tæt samarbejde siden starten af 1990’erne, og jeg kunne ikke forestille mig en bedre virksomhed at overlade vores livsværk til,” siger grundlægger og direktør Lars Jacobsson.

Matas betaler 135 mio. kr. for virksomheden. Stifteren får derudover 10 mio. kr. i Matas-aktier, samt mulighed for at opnå en earn-out på yderligere 20 mio. kr. Handlen er betinget af en bekræftende due diligence, som forventes afsluttet i juni måned.

Købet af Nilens Jord er et led i Matas-koncernens strategi “Et fornyet Matas”. Gennem det seneste år har Matas styrket deres onlineforretning, matas.dk, med hurtig levering og Danmarks største sortiment inden for skønhed og velvære. Matas investerer også i at forny deres velkendte butikskoncept og har introduceret et nyt Matas Natur-koncept med fokus på naturlig skønhed. I 2018 opkøbte Matas den danske virksomhed Firtal Group, som bl.a. driver helsebixen.dk og made4men.dk.

Idet Matas allerede i dag markedsfører Nilens Jord, har opkøbet kun en beskeden effekt på omsætningen, men ventes at styrke Matas’ indtjening (målt som EBITDA) med op til 25 mio. kr. årligt efter, at intregrationen er gennemført.

Matas styrker med opkøbet sin position på det hastigt voksende marked for rene og allergivenlige produkter.