Matas har offentliggjort delårsrapporten for halvåret 1. april – 30. september 2020, og resultatet viser det bedste sommerkvartal nogensinde med rekordvækst og indtjeningsfremgang.

“Sommerkvartalet gav et dobbelt løft til Matas. Væksten var rekordhøj, fordi de fysiske butikker kom stærkt igen, samtidig med at onlinesalget fortsat boomede. Vi så også en markant forbedring af indtjeningen trods ekstraomkostninger til Corona-sikker drift”, udtaler administrerende direktør i Matas A/S Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:

“Staycation gav Matas gunstige betingelser hen over sommeren, men også efter skolestarten har salget i alle kategorier ligget usædvanligt højt. Derfor opjusterer vi vores forventninger til både salg og indtjening for hele året, men vi understreger samtidig, at der er betydelig usikkerhed om udviklingen i den resterende del af julekvartalet på grund af stigende smittetal og øgede restriktioner i detailhandlen.

Det gode momentum i salget – både i de fysiske butikker og på nettet – betyder, at vi er i fuld gang med at ansætte ekstra medarbejdere, så vi op til jul kan levere pakker fra dag-til-dag på matas.dk og samtidig sikre en tryg og sikker julehandel i vores butikker”, afslutter Gregers Wedell-Wedellsborg.

Nogle hovedpunkter for kvartalet 1. juli – 30. september 2020:

  • Omsætningen steg 13,4% i 2. kvartal i det skæve regnskabsår 2020/21 i forhold til samme kvartal sidste år, mens det underliggende salg (like for like), det vil sige salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i såvel 2. kvartal 2020/21 som i 2. kvartal 2019/20, steg 13,6% i kvartalet. Alle kategorier oplevede stigende salg, og Health & Wellbeing havde den største fremgang i salget med en vækst på 16,9%, men også salget af især High End Beauty voksede pænt med en stigning på 15,6%. Antallet af handelsdage var uændret i forhold til samme kvartal året før.
  • Onlinesalget via matas.dk steg med 115% i forhold til samme kvartal året før, og 40.000 nye kunder handlede på matas.dk for første gang. Det samlede onlinesalg inkl. omsætning fra Firtal steg 90%. Samlet udgjorde onlinesalget 20,1% af kvartalets omsætning mod 12,0% året før.
  • I de fysiske Matas-butikker steg det underliggende salg (like for like) med 3,8% i forhold til samme kvartal året før, idet især basket size udviklede sig positivt.

Nogle hovedpunkter for halvåret 1. april – 30. september 2020:

  • Omsætningen steg 10,7% i 1. halvår i det skæve regnskabsår 2020/21 i forhold til samme halvår sidste år, mens det underliggende salg (like for like), det vil sige salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i såvel 1. halvår 2020/21 som i 1. halvår 2019/20, steg 10,9% i halvåret. Health & Wellbeing havde den største fremgang i salget med en vækst på 16,4% i halvåret. Antallet af handelsdage var uændret i forhold til samme halvår året før.
  • Onlinesalget via matas.dk steg med 165% i forhold til samme halvår året før, mens det samlede onlinesalg inkl. omsætning fra Firtal steg 120% og samlet udgjorde 22,8% af halvårets omsætning mod 11,5% året før.
  • I de fysiske Matas-butikker faldt det underliggende salg med 2,9% i forhold til samme halvår året før, idet trafikken til butikkerne, især i begyndelsen af halvåret, var negativt påvirket af COVID-19 pandemien. I anden halvdel af halvåret var trafikken til butikkerne på niveau med samme periode året før.

Forventningerne til hele regnskabsåret opjusteres. Der forventes nu en samlet vækst i såvel hele omsætningen som den underliggende omsætning på omkring 8% mod før omkring 6%.