Vi har nu udsendt Fagbladet KOSMETIKs november-nummer til alle vores læsere. Og her kan du læse mine indledende ord i dette nummer:

2020 lakker mod enden, og det blev et år, der skrev historie, og som vil blive husket af os alle. Ikke kun for den helbredstruende pandemi, men også for de samfundsøkonomiske og forretningsmæssige konsekvenser af den verdensomspændende corona-krise. Ikke mindst skønhedsbranchen har været hårdt ramt, både i detailhandelen og i den behandlende del af branchen. Men hold da op, hvor har vi set meget gå-på-mod og kreativitet, ikke mindst da alle klinikker, saloner og de fleste butikker måtte lukke ned. Her blev nethandelen for mange en måde at overleve på. Og det var jo godt, men vi må også erkende, at nethandelens markedsandel ikke mindskes, efter at alle er åbnet op igen. Nethandelen er – og vil fortsat være – et væsentligt supplement til den fysiske handel, og det er en erkendelse, mange butikker nu er kommet til i skønhedsbranchens nye normal.

Hvad har vi lært af corona-krisen? Set i bakspejlet er den vigtigste læring nok, at selvom vi bliver rystet i vores grundvold, så stabiliserer tingene sig altid igen. Måske på en anden måde end før, men vi kommer altid op igen, når vi har været nede at dykke. Det kan du læse mere om i Anne Absalonsens artikel ”Skønhedsbranchens nye normal” i dette nummer.

I skrivende stund mærker vi en stabiliseret tilstand i samfundet, og alligevel bølger COVID-19 tallene op og ned, desværre mest opad igen. Selvom vi har lært at agere i den nye verden, har corona påvirket mange områder af vores liv. For eksempel har mange mænd fået længere hår og mere skæg. Det har Ulla Abildtrup skrevet om i artiklen om herre-grooming markedet. Også vores måde at bruge dufte på har ændret sig under lockdown, hvor vi har brugt færre personlige dufte under vores ”stuearrest”, men derimod flere ”home fragrances”, både rumdufte og duftlys. De dufte, der klarer sig bedst, er dem, der med et forholdsvis nyt ord kaldes ”comfort-dufte”. De giver os ro og tryghed i en urolig tid. Dette er blot en af de meget spændende tendenser i duftmarkedet, som Helle Forum skriver om i temaartiklen på midtersiderne om duftmarkedet 2020.

Med dette og meget mere siger vi god læselyst – og rigtig god julehandel. Næste nummer af Kosmetik udkommer den 20. februar 2021.

Med venlig hilsen

Nina H. Kluge
Ansv. redaktør