Status på det internationale kosmetikmarked

Krig, recession, inflation – næppe ingredienserne til et marked i vækst. På trods af de nuværende udfordringer er kosmetikmarkedet dog stadig robust.

Det internationale kosmetikfagblad BW Confidential fortæller i deres årlige Beauty World Guide om situationen på det globale kosmetikmarked:

Det globale marked forventes at være vokset med 6% i helåret 2022 (samme vækstrate som i første halvår 2022), ifølge L’Oréals estimater. Dette kommer efter en stigning på 8% i salget i 2021. Denne vækst vidner om forbrugernes fortsatte lyst til at købe skønhedsprodukter.

Virksomhedernes resultater i 2022 afspejler også markedets stærke performance. L’Oréal rapporterede for eksempel en stigning på 20,5% i salget i de første ni måneder af 2022. Derudover hævede en række virksomheder deres forventninger for året, herunder Interparfums, Beiersdorf og Unilever.

Markedet har klaret sig godt takket være duftmarkedets fortsatte styrke, et dynamisk amerikansk marked, bedre vækst i Europa og et comeback til rejser – og salg i travel-retail kanalen. Højere priser og en generel tendens til flere luksusvarer – især i duftkategorien – bidrager også til et stærkt værdisalg.

Luksusmarkedet fortsætter med at klare sig godt. Salget af prestige beauty steg med 11% i første halvår af 2022. De fleste virksomhedsledere fortæller, at inflationen indtil videre ikke har haft nogen indflydelse på forbruget i kategorien, bortset fra nogle få undtagelser på bestemte markeder, som f.eks. Storbritannien, hvor leveomkostningskrisen er særlig akut.

Forbrugernes tilbagevenden til fysiske butikker er også vigtig for kosmetikmarkedet og medfører en tilbagevenden til impulskøb, som måske gik tabt (eller i hvert fald blev formindsket), da online blev den dominerende kanal på grund af Covid-lockdowns. Men e-handelssalget fortsætter med at vokse, om end i et langsommere tempo, og sociale medier og online buzz over skønhed fortsætter med at øge forbrugernes interesse for skønhed, især inden for kategorier som duft.

Målt i regioner er USA fortsat en top performer; i Europa har nøglemarkeder igen oplevet vækst; Mellemøsten nyder godt af en stigning i rejser, mens Brasilien også har oplevet et positivt salg, især i prestigesegmentet. I Asien har Indien oplevet et stærkt salg, mens livet i Japan og Korea er vendt tilbage til normalen, selvom det i Japan kan tage noget tid, før det udmønter sig i salgsstigninger, og især da markedet stadig mangler kinesiske rejsende.

Kina er et stadig mere komplekst marked. Beauty sektoren har i 2022 lidt i landet på grund af regeringens nul-Covid-politik og fortsatte nedlukninger. For mange virksomheder vil Kina formentlig være den største bekymring i 2023.

Kilde: BW Confidential Beautyworld Guide 2022-2023

***

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce