Eventyret om Danish Beauty Award

DER VAR ENGANG en fagbladsredaktør og en brancheforeningskonsulent, der fik en god idé. ”Vi vil lave en Oscar-uddeling i den danske kosmetikbranche!” sagde de til hinanden, og så gik de i gang.

Fagbladsredaktøren hed Nina, og brancheforeningskonsulenten hed Anne-Dorte, og efter de gik i gang med projekt beauty award, kaldte de aldrig hinanden for andet end N og AD.

Idéerne føg omkring, og der blev tænkt store tanker i et par år, før projektet var køreklart og blev skudt i luften i det herrens år 2006. De sendte et brev ud til hele den danske kosmetikbranche i september 2006, der blev indledt således:

Nu er de her! Skønhedspriser til hele branchen.

Lige som i mange andre lande får vi nu også en skønhedsprisuddeling i Danmark, der henvender sig til hele kosmetikbranchen.

Danish Beauty & Cosmetics Awards er blevet til i et samarbejde mellem Brancheforeningen SPT og Fagbladet Kosmetik, og arrangementsgruppen består af Anne-Dorte Mathiesen (SPT), Nina H. Kluge (Fagbladet Kosmetik), Anja Bork Hamstrup (Matas A/S) og Anette Kristine Poulsen (journalist), som alle har et indgående kendskab til branchen og dens produkter samt kompetence til at sikre en bred, saglig og spændende pris og ikke mindst sørge for bred pressedækning.

Selve prisuddelingen afholdes torsdag den 29. marts 2007 ved et spændende arrangement for hele branchen – leverandører, detailhandel og presse.

Alle branchens leverandører inviteres til at indsende forslag til nominering, som vil blive vurderet af et dommerpanel bestående af personer med forskellig faglig baggrund. […]

 

Der blev stiftet en juridisk forening ved navn Danish Beauty & Cosmetics Award og valgt en bestyrelse. Den første bestyrelse bestod af:

  • Nina H. Kluge (formand)
  • Anne-Dorte Mathiesen (næstformand)
  • Anja Bork Hamstrup (kasserer)
  • Anette Kristine Poulsen (sekretær)

 

Ninas daværende mand opstillede budget og regnskab, indtil der blev fundet en egentlig revisor. Det startede småt, men det blev gjort ordentligt og efter bogen med vedtægter, generalforsamling, bestyrelsesmøde osv.

Der blev efterfølgende fundet en revisor og en advokat …og med tiden kom også udskiftninger i bestyrelsen. Danish Beauty & Cosmetics Awards skiftede navn til Danish Beauty Award – i daglig tale DBA.

Natteroderi
AD og N sagde altid til hinanden, at DBA var deres lille baby. Det var hårdt arbejde at passe den lille baby, men det glædede forældrene at se den lille vokse op.

Der var en del natteroderi igennem opvæksten. De to mødre vågede over babyen døgnet rundt og brugte af og til timer om natten på at tale sammen om stort og småt, der skulle fungere i babyens hverdag.

Mødrene bekræftede ofte hinanden i, at selvom babyen til tider kunne udmatte forældrene, var det det hele værd at se den lille vokse sig stor og stærk.

DBA-mødrenes work-life-balance
Mor-N var formand for bestyrelsen de første 3 år, men måtte sige til mor-AD, at det var ved at være tid til et skift. Mor-AD blev således fremadrettet formand for bestyrelsen, så mor-N kunne bruge mere tid på at passe sit arbejde med udgivelse af branchebladet.

Mor-AD blev ansat af foreningen til at tage DBA i hjemmedagpleje og fik løn for at passe lille DBA – og stoppede i sit job som brancheforeningskonsulent. Mor-N og mor-AD fortsatte sammen deres arbejde i bestyrelsen og i dommerpanelet og holdt planlægningsmøder og udstak retningslinjer for det fælles barns opvækst og fremtid.

Tiden gik, og DBA voksede sig større og større. Mor-AD fik ansat pasningshjælp, når der skulle holdes fest, og mange gode mennesker hjalp til og bidrog til DBAs sunde opvækst.

En festlig opvækst
Der var mange skønne og sjove fester og oplevelser i løbet af DBAs barndom og teenageår. DBA var populær og fik rigtig mange venner. De kom rejsende til fra nær og fjern, når DBA indbød til fest. Ja, alt i alt har DBAs liv været meget festligt og underholdende – men også tidskrævende for mødrene.

Alting har en ende
DBA er blevet voksen og fylder 18 år. Tidspunktet er kommet, hvor forældrene skal skilles. Mor-AD har fået forældremyndigheden, og mor-N udtaler:

”Jeg siger tak for mange, mange gode år med Danish Beauty Award. Som mor til DBA har det fyldt en meget stor del af mit liv, som jeg tænker tilbage på med varme og kærlighed. Jeg vil følge ADs og mit barns videre færden i livet fra sidelinjen, og jeg ønsker både DBA og alle DBAs venner held og lykke fremover. Jeg håber, at vi ses til DBA-fest den 19. april 2024.”

A photo-walk down DBA-memory lane:

Nina og Anne-Dorte ved allerførste awardfest i 2007 på Hilton Hotel.

 

Arrangementsgruppen, der startede det hele: Anne-Dorte Mathiesen, Nina H. Kluge, Anja Bork Hamstrup og Anette Kristine Poulsen ved første DBCA i 2007.

 

Første års sponsor var en bilsponsor. Bilen blev kørt ind i foyeren på Hilton Hotel.

 

Den første række år var Ellen Hillingsø og Peter Frödin faste værter.
Her sammen med DBAs to mødre.

 

I 2009 modtog Nina og Anne-Dorte prisen ”Planner of the year 2009” ved Danish MPI Awards for deres arbejde med planlægning af DBA med teksten:
“Planner of the year 2009 Award gives til den mødeplanlægger, der har planlagt et arrangement, der har været udover det sædvanlige, hvor mål, løsning og resultat har været exceptionelle.”

 

DBAs to mødre i 2011.

 

Nina og Ole H ved DBA 2012.

 

Igennem hele DBAs liv har der været stor interesse fra pressen, og scrapbogen indeholder mange, mange skønne udklip.

 

Nina og Anne-Dorte ved DBA 2014.

 

Dommerpanelet i 2015.

 

Nina og Anne-Dorte sammen med en glad modtager af prisen for Årets Ildsjæl i 2015, Andrea Elisabeth Rudolph.

 

Nina og Anne-Dorte har gennem årene været på scenen sammen utallige gange.

 

Den oprindelige arrangementsgruppe – her ved DBAs 10 års jubilæum i 2016:
Anne-Dorte Mathiesen, Nina H. Kluge, Anja Bork Hamstrup og Anette Kristine Poulsen.

 

DBAs 10 års jubilæum i 2016. Nina og Anne-Dorte på scenen med Peter Frödin og Ellen Hillingsø i et tilbageblik på 10 vellykkede år med DBA.

 

Danish Beauty Awards to stiftere med de to værter, Ellen Hillingsø og Peter Frödin.

 

Mor-AD og mor-N i 2016.

 

Ved 10 års-jubilæet holdt Nina tale for Anne-Dorte og overrakte en buket blomster fra bestyrelsen til AD som tak for den store indsats.

 

DBAs trofaste backstage-chef, Louise Kærså, som år efter år stiller op med sit team af dygtige hårstylister og makeupartister og forskønner værter, kendisser og dommere.

 

Tak for mange timers styling backstage gennem årene.

 

Tak til Michael Avenue for altid at tage dig godt af mit hår.

 

Dommerpanelet fanget på vej til møde i 2017.

 

DBA’s bestyrelse klar til fest i 2017.

 

Dommerpanelet ved DBA 2017.

 

Dejlige Ole Henriksen festede med igen i 2017.

 

Nina og Jerk overrakte prisen for Årets Spa 2017 til hoteldirektør Flemming Jakobsen fra Vejlefjord Hotel & Spa.

 

I 2019 vidste vi heldigvis ikke, hvad der ventede os i 2020, hvor DBA måtte afholdes virtuelt pga. corona.

 

I 2021 fik vi lov at mødes igen – med behørig anvendelse af mundbind. Her ses et udsnit af dommerpanelet. Humøret fejlede ikke noget.

 

Goodiebaggen, der skulle have været brugt i (corona-året) 2020, blev gemt til 2021, hvor den som altid vakte stor begejstring hos gæsterne.

 

Planlægningsmøde. Planlægningen af efterfølgende års DBA starter altid om sommeren.

 

To dommere på arbejde: Nina og Lars fra dommerpanelet tester spa i Ringkøbing på Kurbad Fjordgaarden i 2023.

 

Og sådan kan vi også se ud! Det er blevet til et par afterparties gennem årene på Jerks & Ninas værelse på Tivoli Hotel. Skål og tak for det gode selskab!

 

Lille DBA er blevet voksen. Og når børnene er flyttet hjemmefra, venter et nyt liv ♥

Tak for nu.

 

Slut

 

 

 

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce