Dansk e-handel i tilbagegang

Den samlede omsætning i dansk e-handel falder for første gang nogensinde. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2022.

Tilbagegangen skyldes primært den generelle økonomiske usikkerhed, der får forbrugerne til at bruge færre penge. De handler stadig ofte online, og de er yderst tilfredse med de danske netbutikker, men der er en stor usikkerhed i samfundet i øjeblikket.

Analysen viser, at forbrugerne handlede for 92,7 mia. kr. i årets første seks måneder. Det er et fald på 1 procent sammenlignet med 1. halvår 2021. Det lyder ikke voldsomt, når man tænker på, at 2021 var præget af voldsom vækst i dansk e-handel på grund af coronakrisen. Men tallet mangler nuancer, pointerer Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhver. “Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang. Konklusionen er, at de to års medvind under corona er afløst af modvind på grund af stor økonomisk usikkerhed. Det er dog vigtigt at understrege, at når vi sammenligner med samme periode i 2019 – altså før coronakrisen – er omsætningen vokset med knap 23. mia. kr.,” fortæller e-handelsdirektøren.

I første halvår 2022 foretog forbrugerne 136 mio. handler, hvilket er en million mere end i samme periode sidste år. Til gengæld blev der brugt færre penge: i første halvår 2022 var gennemsnitskøbet på kr. 596 kr., mens det i samme periode i 2021 var på 653 kr. “Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne. Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget,” fortæller Niels Ralund.

Handlen flytter på mobilen
Både andelen af køb og betalinger via mobile devices stiger: en tredjedel af alle køb blev betalt via en mobilapp, mens 55 procent af alle køb sker via smartphone eller tablet.

Den helt store vinder er Zalando, som stadig er den største med 6 procent af alle handler. Det er ny rekord. Matas og nemlig.com indtager henholdsvis anden- og tredjepladsen på listen over de mest anvendte netbutikker.

29 procent af forbruget lander i udenlandske netbutikker. Det er en lille stigning fra sidst år.

Kilde: Dansk Erhvervs E-handelsanalyse

Se flere tal fra analysen hos Dansk Erhverv.

***

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce