Amazon nærmer sig igen det danske marked, nu med en dansk version på den tyske netbutik.
Den amerikanske gigant har netop lanceret en dansksproget udgave af deres tyske netbutik. Det er et betydeligt initiativ, lyder vurderingen fra e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund: “Amazon kommer jo i princippet tættere på en dansk åbning hver dag, men med dette initiativ har de taget et syvmileskridt, for det minder om den tilgang, de har haft på andre markeder.”
E-handelsdirektøren er dog ikke nervøs på den danske e-handelsbranches vegne, understreger han: “Jeg har stor respekt for Amazon, men dels synes jeg ikke, at Amazon er helt så skarpe, som de tidligere har været, og vigtigst af alt, så er de danske netbutikker bare så knaldhamrende dygtige, at Amazon vil få svært ved at snuppe store markedsandele,” siger Niels Ralund.
Amazon kan også være en mulighed
Når Amazon for alvor rykker ind på det danske marked, så bliver de en konkurrent, som de danske netbutikker skal forholde sig til. Omvendt kan Amazon også være en god mulighed for danske virksomheder – især dem, der har eksport i tankerne.
“Der er flere gode eksempler på virksomheder, der med stor succes har brugt Amazon til at komme ud i verden, så det er helt klart værd at overveje,” siger Niels Ralund.
Det er denne sætning, danske forbrugere bliver mødt med på Amazon.de: “Udforsk produkter, der er populære i Danmark”, og så kommer danskere ind på en dansk version.
Kilde: Dansk Erhverv
***