Kollagen og hyaluronsyre topper inner beauty

Markedet for inner beauty er kommet til et punkt, hvor kollagen og hyaluronsyre overstiger forbruget af vitaminer og mineraler inden for skønhedssegmentet.

Det internationale magsin ”The World of Food Ingredients” fortæller om kollagens og hyaluronsyres status på inner beauty markedet. Vi bringer highlights her krydret med egne eksempler på kollagen i forskellige formater. De fleste af billederne har jeg selv taget, da jeg besøgte FI Europe (Food Ingredients) messen i Paris for nogle måneder siden.

Vi er som forbrugere i stigende grad bevidste om, hvordan kosten kan bidrage til sund hud, hår og negle, og at en sund og afbalanceret kost generelt påvirker vores udseende. Især er der en voksende interesse for den holistiske tilgang til ingredienser, der giver både skønheds- og sundhedsresultater.

Kollagen
”Kollagen har været en enorm succeshistorie inden for inner beauty. Mens nogle forbrugere er tilfredse med de klassiske kollagenformater så som pulver, søger andre alternative måder at inkorporere kollagen i deres livsstil på”, fortæller Florencia Moreno Torres, health and nutrition global business development manager hos Rousselot, og siger endvidere: ”Disse nysgerrige forbrugere efterspørger i stigende grad nye smagsvarianter og nye leveringsformater, der er velsmagende, sjove, sikre og – altafgørende – ’clean label’. Innovation er nøglen til at holde dem engageret og tiltrække nye brugere.

Kollagenpeptider, som for eksempel Rousselots flagskibsprodukt Peptan, kan nemt inkorporeres i en bred vifte af formuleringer, fra pulvere og geler til koncentrerede shots, kollagenvand og barer, for ikke at nævne hverdagsmad som yoghurt.

Vi ser også en stigende interesse for konfekture-formater. Faktisk er funktionelle vingummier på grund af deres smag, bekvemmelighed og effektivitet et af de hurtigst voksende ernæringssegmenter i Europa, Nordamerika og Asien,” forklarer Florencia Moreno Torres.

 

Kollagen-vand. Set på Rousselots stand på FI-messen i Paris. Foto: Nina H. Kluge

 

Kollagen-øl. Set på Rousselots stand på FI-messen i Paris. Foto: Nina H. Kluge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 MILLIARD US DOLLARS

Markedet for kollagenpeptider vurderes at være

omkring 1 mia. USD i 2021

med en forventet vækst på 11,5% CAGR (2021-2028).

Kilde: Verified Market Research

Spredning af kollagen
Florencia Moreno Torres siger, at kollagens profil som en hud- og hårforskønnende ingrediens er stigende: ”Der er stadig masser af plads til at udforske inner beauty-området. Porteføljediversificering med en effektiv og mere tilgængelig kollagenkilde af høj kvalitet er en måde, producenter kan udnytte dette uudnyttede potentiale på.

Selv om oksekød og fiskekollagen har tendens til at være bedst kendt, er svinekollagen lige så nærende og lettere tilgængeligt på mange markeder. Vi forventer, at flere producenter opdager værdien af svinekollagen i 2023, efterhånden som forbrugerne søger efter kollgenpeptidbaseret nutricosmetics til mere tilgængelige priser.

Rousselots premium svinekollagenmærke Peptan P giver en tilgængelig, alsidig, alternativ kilde til kvalitetskollagen. Det er en yderst biotilgængelig og koldtvandsopløselig ingrediens med førsteklasses organoleptiske egenskaber, som giver producenterne ubegrænsede potentielle anvendelsesmuligheder fra funktionelle drikkevarer til pulver, vingummier og meget mere,” forklarer hun.

”Vi har observeret, at forbrugerne er blevet mere fortrolige med kollagens fordele som en holistisk ingrediens som del af en sund livsstil. Da produkter baseret på kollagenpeptider er blevet mere og mere populære på tværs af forskellige segmenter de senere år, er kollagen blevet en førende funktionel ingrediens på markedet for nutricosmetics. Dette blev muligt takket være en voksende mængde klinisk forskning, som viste, at kollagenpeptider – den meget biotilgængelige og fordøjelige form for kollagen – giver dokumenteret effekt inden for beauty, som for eksempel at bidrage til en lysere og yngre udseende hud samt effekt på hår,” siger Florencia Moreno Torres.

Ifølge virksomheden Gelita bliver kollagen mere mainstream, og brands søger differentiering ved at styrke eksisterende produkter. Natalie Leuwer, category management, business unit and innovation management hos Gelita, siger dog, at dette kræver en stor viden om formuleringer for at bevare teksturen, fornemmelsen i munden og smagsfølelsen.

Hun fortæller: ”Virksomheder introducerer nye teknologier for at få store mængder af ingredienserne ind i små doseringsformer og fødevaresystemer. Oprindeligt har dette ikke været let. Forestil dig, at du putter yderligere en ingrediens i en eksisterende opskrift eller tager noget ud uden at tilpasse de andre komponenter – hele systemet vil gå i udu. Producenterne har brug for en stor formuleringskompetence og teknologisk knowhow for at gøre disse nye kollagenformater succesfulde.”

Men Dr. Karin Hermoni, head of science and nutrition hos Lycored siger, ”kollagen i sig selv møder faktisk ikke nogen øgede markedsbehov. Det er animalsk, og det kan til en vis grad opvejes ved at parre det med plantebaserede næringsstoffer,” forklarer hun. ”Især carotenoider er en fantastisk partner for kollagen, fordi de kan hjælpe med at begrænse tabet, der forårsages af neutrofiler. Vores seneste videnskabelige undersøgelse viste, at Lumenato, vores blanding af naturlige tomatnæringsstoffer og antioxidanter, ikke kun booster kollagen, men også understøtter ceramider og beskytter dem mod oxidation.”

 

Kollagen-brusetabletter. Set på Rousselots stand på FI-messen i Paris. Foto: Nina H. Kluge

 

Hyaluronsyre vinder frem
Jaume Reguant, healthcare director hos Bioberica henviser til forskning, der viser, at hyaluronsyre og kollagen overstiger vitaminer og mineraler inden for nye produkter til hudpleje og beauty. ”Selvom kollagen i høj grad er ’it’-produktet lige nu, kan vi forvente at se ingredienser som hyaluronsyre vokse i popularitet i løbet af de kommende år.

Sund hud var det hurtigst voksende område inden for kosttilskud med hyaluronsyre og voksede 20% fra 2018 til 2022,” forklarer han. Reguant kommenterer, at ”næste-generations ingredienser er begyndt at dukke op,” efterhånden som fabrikanter søger at udnytte de velkendte fordele ved hyaluronsyre til hud og beauty. For eksempel udnævnes Bioibericas Dermial som den første hyaluronsyre-matrix-ingrediens til hud og beauty. ”I modsætning til hyaluronsyre af fermenteret oprindelse består Dermial af tre naturligt forekommende komponenter: hyaluronsyre, sulfaterede glycosaminoglycaner og kollagen, som arbejder i synenergi for at give hydrering og regenerative effekter,” siger han.

”Videnskabelig forskning viser, at denne matrixsammensætning leverer en overlegen effekt i forhold til traditionelle hyaluronsyreingredienser. For eksempel har den vist sig at booste type I kollagensyntesen i huden med 48% – en observation, der ikke er lavet i hyaluronsyre af fermenteret oprindelse i samme dosering. Dermial har også en meget solid lovgivningsmæssig ramme med både Novel Food-godkendelse i Europa og GRAS-status i USA (GRAS = Generally Recognized as Safe, red.),” fortæller Reguant.

Demografien udvides
Kvinder har længe udgjort størstedelen af beautymarkedet, og de er fortsat en kritisk målgruppe for mærkerne i dag. At adressere kvinders forskellige sundhedsbehov på tværs af menstruel cyklus og specifikke hudtilstande forårsaget af hormonelle udsving giver også en mulighed for personificering.

 

Menopause-produkter med kollagen. Set på Rousselots stand på FI-messen i Paris. Foto: Nina H. Kluge

 

Gelitas Leuwer siger, at inner beauty-kategorien ikke er begrænset til den kvindelige demografi, men at flere og flere mænd opdager, hvad kollagen for eksempel kan gøre for dem.

”Sunde knogler er også et emne, der begynder at interessere kvinder. Med et stort antal kvinder, der oplever progressivt tab af knoglemasse i overgangsalderen, er knoglesundhed blevet et udviklingsfokus, vi vil se de kommende år,” siger Leuwer.

Hermoni hos Lycored understreger, at ”inner beauty er for alle. En af de gode ting ved kosttilskud er, at de ikke kommer i forskellige nuancer men kun ”ser” os på celleniveau, hvilket skaber en spændende platform for mangfoldighed,” kommenterer hun.

Reguant hos Bioiberica fremhæver, at beauty og kosmetik har set et markant skift blandt den mandlige befolkning og er blevet det hurtigst voksende interesseområde mellem 2018 og 2022. ”21% af mænd interesserer sig nu for hud og skønhedsprodukter,” konstaterer han. Dette understreger et behov for at udvikle produkter, der imødekommer mænds specifikke hudplejebehov, og afkræfter one-fits-all tilgangen.

”Når man ser fremad, vil vi sandsynligvis fortsætte med at se demografien for inner beauty-markedet udvikle sig yderligere og diversificeres, og personalisering vil blive en vigtig og kraftfuld strategi,” siger Reguant.

Fontaine hos Nexira forventer dog, at teknologiske fremskridt inden for personificerede og tilpassede skønhedsprodukter, herunder kunstig intelligens, vil booste markedet.

Samlet set er der stadig betydelige uudnyttede muligheder på inner beauty-området, herunder også at udforske forskellige formater og kombinationer af personalisering for at målrette produkterne mod nye målgrupper, fra mænd til forbrugere med specifikke hudtilstande og alt derimellem.

På det danske marked nu: Wellexir Glow Collagen Creamer, en mælkefri coffeecreamer lavet på kollagen og vana blanca fra kokos samt ægte vaniljearoma. Giver den lækre fyldige smag af mælk, men er helt laktosefri og med 2,5 g kollagen pr. kop. Ideel at have med på farten.

 

Kollagen i varme drikke
Innova Marketing Insights udgav for nylig en rapport om kollagen i varme drikke, hvor de havde undersøgt trends i fem år, 2017-2022, og hovedkonklusionerne for Asia-Pacific regionen, som er det marked med flest lanceringer inden for kollagenholdige varme drikke i de fem år, viser en årlig vækst på 15,02%.

Thailand er det land, der har lanceret flest kollagenprodukter til varme drikke. Næsten halvdelen af lanceringerne i Thailand var kaffeprodukter (47,27%).

Kina er det fjerdestørste marked inden for kollagenholdige varme drikke, men har den næststørste vækstrate (41,42%).

Kaffe – med en andel på 47,78% – er den største underkategori inden for varme drikke med kollagen. Te har den største vækstrate med 41,42%.

“Let at tilberede”-anprisningen ranker højest af alle anprisninger.
“Sukkerfri”-anprisningen ranker højest inden for sundhedsanprisninger.
“Ingen eller kun lidt fedt” er den hurtigst voksende anprisning.

71,43% af produktlanceringer, der claimer sund hud, er kaffeprodukter.

 

Kollagen-kaffe. Set på Rousselots stand på FI-messen i Paris. Foto: Nina H. Kluge

 

Kilder:
The World of Food Ingredients, January/February 2023.
The World of Food Ingredients, September 2022.

 

***

 

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce