Kunderne vil spare, men netbutikkerne bevarer optimismen

Danskerne har igennem hele 2023 holdt igen på forbruget, og forventningerne til årets store udsalg på Black Friday tegner også til, at kunderne vil bruge færre penge end sidste år. 

Dansk Erhverv vurderer, at der bliver brugt omkring 3,4 mia. kr. på Black Friday, og det er 20-25% mindre end i 2022. Omdrejningspunktet for Black Friday er fredag den 24. november, men i realiteten strækker de gode udsalgstilbud sig over mindst en uge, og for nogle butikker er det i hele november, der er tilbud.

Norstat har for Dansk Erhverv lavet en undersøgelse i begyndelsen af oktober. Den viser, at 3 ud af 10 danskere (29%) i år forventer at købe noget på Black Friday. Det er lavere end sidste års forventninger op til Black Friday, hvor 36% af danskerne forventede at købe. Danskerne forventer samlet at bruge 3,4 mia. kr. på årets Black Friday, hvilket er et fald på 20-25% i sammenligning med forventningerne i 2022.

Kilde: Dansk Erhverv

Det er særligt danskere over 30 år, som forventer at gøre mindre brug af Black Friday-tilbuddene. 23% af danskere over 30 år forventer at købe noget på Black Friday, mens det gælder 54% af de unge mellem 18-29 år. Kun 11% af danskere over 60 år forventer at købe noget i forbindelse med Black Friday.

8 ud af 10 vil købe julegaver
Black Friday kickstarter julegaveindkøb, og i lighed med tidligere år, forventer 8 ud af 10 forbrugere, som vil handle på Black Friday, at der skal købes julegaver. Godt halvdelen (54%) vil købe noget til sig selv, og hver tredje køber noget til husstanden. Her er tallene på linje med fordelingen i tidligere år.

Analysen viser også, at et flertal af forbrugerne forventer at købe deres Black Friday-indkøb på nettet.

Netbutikkerne bevarer håbet om god årsafslutning
Mere end hver tredje netbutik forventer, at omsætningen i det vigtige 4. kvartal bliver bedre end samme periode sidste år. Det er især de store, der er optimistiske, mens de mindste butikker efter et halvsløjt 3. kvartal ikke har lige så store forventninger.

Selvom de danske netbutikker har oplevet et hårdt år, svarer 37% af netbutikkerne i Dansk Erhvervs E-handelsbarometer, at de forventer, at omsætningen i 4. kvartal bliver bedre end i samme periode sidste år.

“Der er også en del, der tror, at omsætningen går tilbage, men det er i mine øjne positivt, at flertallet bevarer optimismen. Det passer også fint med vores Black Friday-tal, hvor et lille flertal tror på, at det store udsalg bliver bedre end sidste år,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, og fortsætter: “Jeg tror, at mange forventer, at forbrugerne, som jo i lang tid har været tilbageholdende, har sparet lidt sammen til den store Black Friday-periode, og at tilbuddene så kan få dem ud af døsen.”

De mest positive segmenter i undersøgelsen er de store og de mellemstore butikker, mens de små netbutikker netto har negative forventninger. Der er også indikationer på, at B2B’erne ser lidt mere optimistisk på 4. kvartal end B2C.

Jævnt 3. kvartal
Undersøgelsen viser også, at omsætningen i 3. kvartal landede på samme niveau som sidste år. “Vores E-indeks har i samme periode ligget godt under indeks 100, så det er trods alt positivt, at omsætningen rammer sidste års niveau. Vi er stadig langt fra de vilde vækst-dage, men den generelle økonomisk situation taget i betragtning er det ok,” slutter Niels Ralund.

 

Kilde: Dansk Erhverv

 

 

Kilde: Dansk Erhverv

***

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce