En spritny opgørelse fra Nets med transaktionstal for de 100 største webshops herhjemme viser, at danskerne har shoppet rekord-meget i Black Friday-ugen. Selvom fredag var mere stille end sidste år, steg salget alligevel 20% over ugen. 

Fra mandag til torsdag registrerede Nets markant flere onlinetransaktioner hos de 100 største webshops herhjemme. Til gengæld slap danskerne gashåndtaget en smule fredag, inden lørdag og søndag igen satte markante onlinerekorder.

“Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen. Det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs,” siger Natalia Laursen, der er marketingchef hos Nets.

Især lørdag og mandag var ekstra travle med 67 og 61 procent flere onlinetransaktioner sammenlignet med 2019 hos de 100 største webshops i Danmark.

“Når vi sammenligner hele Black Friday-ugen med sidste år, har de største webshops haft en samlet stigning i deres salg på 20%. Vi har simpelthen set stigninger hele ugen, på nær fredag, hvilket sætter barren højt for næste års Black Week. Det betyder dog ikke, at danskerne ikke shoppede om fredagen, for det gjorde de i dén grad. Fredag var den travleste dag med over tre gange så mange onlinekøb som om mandagen,” siger Natalia Laursen og pointerer: “Jeg er sikker på, at mange danskere fik købt deres julegaver hen over weekenden, hvor de havde tid og ro til at klare det hjemme fra sofaen.”

Forventninger om rekordsalg indløst
Nets havde forud for Black Friday fået analysevirksomheden YouGov til at spørge 2000 danskere om deres forventninger til Black Friday. Her svarede 52% af danskerne, at de ville købe ind til den store shoppeuge – det er rekordmange.

Samtidig viser undersøgelsen, at 64% ville bruge de gode tilbud til at købe julegaver til familie og venner, og at vi især ville købe tøj, sko, accessories og elektronik.

Tal for udviklingen i antal transaktioner fra Black Friday-perioden 2019 – 2020 for de 100 største webshops herhjemme:

Dag: Antal transaktioner 2019 vs. 2020:
Mandag 61%
Tirsdag 49%
Onsdag 27%
Torsdag 26%
Fredag -14%
Lørdag 67%
Søndag 53%

Kilde: Nets

Det ser således ud til, at Black Friday – eller skal vi sige Black Week – nu tæller med som en del af julehandelen.