Dansk Erhverv har traditionen tro lavet en forbrugeranalyse op til Black Friday, der som bekendt er på fredag den 29. november, og resultatet skaber både positive forventninger og bange anelser.
Analysen viser, at 4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge kr. 500 mere end sidste år. Niveauet af forbrugere, der vil shoppe på fredag, er det samme som sidste år, men det beløb, som de forventer at shoppe for, er vokset med 16% til kr. 3.650.
”Det er en positiv udvikling, som vil blive modtaget med glæde hos butikkerne, der har kæmpet en del med forsigtige forbrugere i et godt stykke tid nu,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Temu bekymrer
Trods den positive forventning til salget på Black Friday, bekymrer det dog både danske butikker, netbutikker og Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, at 4 ud af 10 forbrugere, der vil handle i forbindelse med Black Friday, forventer at handle i udenlandske netbutikker.
”Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange virksomheder, så hvis Temu og andre udenlandske netbutikker æder en stor portion af den, så er det et problem. Og det er helt klart noget, der bekymrer virksomhederne,” siger Niels Ralund.
Dansk Erhvervs analyse om onlineforbrugernes forventninger til Black Friday viser, at 38% af forbrugerne forventer at handle i udenlandske netbutikker. Det er mere end en fordobling fra sidste år. Det er en bekymrende udvikling, lyder det fra Niels Ralund, som ser én hovedårsag til udviklingen: ”Den oplagte og i mine øjne troværdige forklaring er Temu, som på rekordtid er blevet den næstmest anvendte netbutik i Danmark.”
Kilde: Dansk Erhverv
Black Friday er også julesalg
Traditionen tro foretager mange forbrugere julegaveindkøb på Black Friday. 8 ud af 10 forbrugere, der vil handle på Black Friday, vil købe julegaver. Mere end halvdelen af forbrugerne vil handle ting til sig selv, mens hver fjerde bruger shoppedagen til at købe gaver til fx fødselsdage.
Kilde: Dansk Erhverv
44% af forbrugerne har i oktober 2024 udskudt et køb i forhåbning om, at de kan få det på tilbud på Black Friday. De unge er den gruppe, der er mest villige til at udskyde et køb i forventning om at finde et Black Friday-tilbud. Pensionister er generelt den befolkningsgruppe, som er mindst tilbøjelige til at udskyde et køb i forhåbning om et tilbud på Black Friday.
Hvad forventer forbrugerne at købe?
Mere end halvdelen af de købsparate forbrugere forventer at handle tøj, sko og accessories på Black Friday i år. Kosmetik og helse kommer på en fjerdeplads med 29% af forbrugerne, som vil spendere penge i denne kategori.
Kilde Dansk Erhverv
Nogle forbrugere slår bremsen i
Undersøgelsen ”Nordic consumer sustainability index”*, gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning, viser dog en modtendens til forbrug på Black Friday. Undersøgelsen viser, at en stor del af danskerne har fokus på ikke at købe ting, de ikke har brug for. Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af danskerne inden for det sidste år har valgt at købe genbrug, låne eller leje samt reparere ting, der er gået i stykker, frem for at købe nyt, for på den måde at mindske deres egen miljøbelastning.
”Black Friday er en god anledning til at reflektere over vores forbrug, som sætter et kæmpe miljø- og klimaftryk,” siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
*) Der er i alt adspurgt4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15/3 – 15/4 2024.
Kilder:
Dansk Erhverv
Miljømærkning Danmark
***