Magasin er de danske forbrugeres foretrukne shopping-destination med filialer fordelt i hele landet. På andenpladsen kommer Salling, så noget tyder på, at stormagasiner passer godt til danskernes indkøbsmentalitet.

YouGov har netop undersøgt forbrugernes holdning til shopping-centre, og fortæller, at Magasin er det sohpping-center, danskerne har det bedste overordnede indtyrk af, men der er stor forskel på præferencerne rundt om i landet.

De danske shopping-centre har haft salgsvækst og vokseværk i en årrække, og særligt i hovedstaden, hvor flertallet af landets største shopping-centre er placeret, har beboerne mange valg. Men meningerne om shopping-centre er delte. Mere end entredjedel af danskerne (36%) kan slet ikke eller i meget lav grad lide at besøge shopping-centre, mens samme andel (37%) kan lide det i nogen grad, og hver fjerde (26%) i høj eller meget høj grad.

De unge under 40 og kvinder kan generelt bedre lide at besøge shopping-centre end mænd og befolkningen over 40 år. 34% af de 18-39 årige kan i høj eller meget høj grad lide besøget i shopping-centret mod 22% af de 40+ årige. Endvidere kan 71% af kvinder i nogen eller i meget høj grad lide shopping-centre mod 54% af mænd.

(Klik på billedet for at se større version)

Kilde: YouGovHvilke shopping-centre foretrækker danskerne?
Magasin, som har filialer i landets største byer, ligger suverænt i toppen af rankingen målt på positivt indtryk. 39% af danskerne har et positivt indtryk af Magasin. Salling ligger på andenpladsen sammen med Field’s. 28% af danskerne har et positivt indtryk af de to centre. Der er dog flere danskere (7%), som har et negativt indtryk af Field’s end af Salling (2%).

(Klik på billedet for at se større version)

Kilde: YouGovRankingen dækker over store regionale forskelle
I Nordjylland er Aalborg Storcenter denultimative favorit. 65% af nordjyderne har et overordnet positivt indtryk af Aalboreg Storcenter, som dermed lægger afstand til nærmeste konkurrent, Salling, som 50% af nordjyderne har et positivt indtryk af. Magasin har til gengæld ikke helt nordjydernes gunst i samme omfang som på landsplan. Magasin må lade sig nøjes med tredjeplasen i Norjylland med 30% i positivt indtryk.

(Klik på billedet for at se større version)

Kilde: YouGovBruuns Galleri er midtjydernes favorit. 52% har et positivt indtryk af storcentret fulgt af Salling (45%) og Magasin (41%).

I hovedstadsområdet indtager Magasin en klar førsteplads, da 47% har et positivt indtryk af Magasin. Frederiksberg Centret indtager andenpladsen (43%) og Lyndby Storcenter tredjepladsen (40%). Field’s og Fisketorvet kæmper om fjerdepladsen. 36% af hovedstadens indbyggere har et positivt indtryk af de to shopping-centre.

I region Sjælland er Næstved Storcenter og Ro’s Torv favoritterne. 40% har et positivt indtryk af de to shopping-centre. Tredjepladsen indtages til gengæld af en af hovedstadens største shopping-centre, Fisketorvet, som 36% har et positivt indtryk af.

Fisketorvet, Rødovre Centrum og Field’s klarer sig alle godt uden for de regioner, de er placeret, målt på det overordnede indtryk.
Trods regionale forskelle kan Magasin samlet set glæde sig over en flot placering, og på spørgsmålet om, hvilket shopping-center danskerne vil overveje at besøge på næste shopping-tur, ligger Magasin også i toppen med 23% i besøgsovervejelsesgrad.

 

Om undersøgelsen
YouGov har undersøgt holdningen til shopping-centre og spurgt til kendskab og indtryk af de største danske shopping-centre i Danmark. Undersøgelsen er baseret på 1000 interiviews med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet i perioden 28. – 30. oktober 2019.