E-handelsanalysen 2023

Omsætningen i dansk e-handel voksede og rundede 185 milliarder kroner i 2023. Det viser Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse.

Dansk Erhverv har netop udgivet E-handelsanalysen for 2023, som viser, at væksten er tilbage i dansk e-handel. De danske forbrugere handlede 298 mio. gange på nettet og brugte kr. 185,8 mia., hvilket er en fremgang på 3% i forhold til 2022.

Selvom fremgangen er beskeden, glæder den dog Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, som udtaler:

“2023 var lige som 2022 et svært år for mange danske e-handlere, hvor forsigtige forbrugere og stigende omkostninger gav svedige håndflader og bekymrede miner hos mange. Derfor er jeg på virksomhedernes vegne glad for, at den samlede omsætning trods de svære betingelser er vokset. Det vidner om en stærk branche, der står på et solidt fundament.”

Forventninger til 2024
E-handelsanalysen viser også, at 15% af forbrugerne forventer at skrue yderligere op for onlinekøbene i 2024.

Kilde: danskerhverv.dk

“Kombineret med, at der tilsyneladende er ved at komme styr på inflationen, og at rentesænkelserne kan anes i horisonten, så giver det håb om en yderligere vækst i 2024,” forklarer Niels Ralund og henviser til, at væksten i andet halvår af 2023 var højere end første halvår. “For mig betyder det, at vi ser mod lysere tider.”

Han peger endvidere på, at 13% af forbrugerne foretrækker at handle alle slags varer online – en markant forskel fra 2020, hvor det blot var 5%.

“Vi kan i hvert fald konkludere, at forbrugerne stadig er rigtig glade for at handle online, og at de er klar på at handle alt fra tøj og sko til rejser og dagligvarer online,” siger Niels Ralund.

Kinesisk fremgang bekymrer
E-handelsanalysen indeholder også listen over de 20 mest anvendte netbutikker i 2023. Den toppes (som altid) af tyske Zalando, som dog har mistet lidt momentum og er gået fra at snuppe 7,2% af alle handler til “blot” 5,3%.

Omvendt buldrer kinesiske Shein frem og indtager listens 7. plads med 1,3% af alle handler.

Kilde: danskerhverv.dk

“Det er markant, men jeg er faktisk mere bekymret for Temu, som også er kinesisk. Shein og især Temu er Wish på steroider, og allerede nu hører vi fra medlemmer, at det kinesiske indtog på det danske marked i den grad kan mærkes. Det bliver i mine øjne den største udfordring for danske netbutikker den kommende tid,” slutter Niels Ralund.

Hele analysen kan hentes på www.danskerhverv.dk af foreningens medlemmer.

 

 

Kilde: Dansk Erhverv

***

 

Tags:

Relaterede

Annonce
Annonce